ul. Polna 1, 08-330 Kosów Lacki
25 7879041
przedszkole.kosowlacki@vp.pl

Zamierzenia na miesiąc styczeń

Created with Sketch.

3- latki

I. W świecie baśni

słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów

– odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego

– recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy

– oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki.

II. Dokarmiamy ptaki

– dokarmianie zwierząt w trudnych,zimowych warunkach

– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik

– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami

– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.

III. Moja babcia i mój dziadek

– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra,ciocia, babcia, dziadek, wujek

– podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babci to mama mamy lub mama taty

– uczestniczenie w krótkich programach artystycznych

IV. Zabawy na śniegu

– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku

– przebywanie na świeżym powietrzu;uczestniczenie w spacerach, zabawach,

– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.

Piosenka do utrwalenia

,,Poleczka zimowa”

        (sł. i muz. K. Bożek – Gowik)

   I. Zasnęły raz płatki śniegowe, śniegowe,

nie sypały dzieciom na głowę, na głowę.

Martwiły się dzieci okropnie, okropnie

że nie będzie zimy…Więc płatki zbudzimy!

Ref.: Ej, hej, zimowa poleczka, zimowa

Ej, hej, do tańca zawsze gotowa.

II. Rozbudzone płatki śniegowe, śniegowe

wnet się posypały dzieciakom na głowę.

Zasypiają dzieci, tańcami zmęczone,

a śniegowe płatki stanęły zdziwione.

 

4- latki

I. Mijają dni, miesiące, lata…:

– nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim

– kontynuowanie rytmów, rozwijanie orientacji przestrzennej

– poznawanie występujących w przyrodzie następstw dni i nocy oraz pór roku

II. Zima i zwierzęta:

– rozumienie konieczności dokarmiania zwierząt leśnych w okresie zimowym

– rozwijanie spostrzegawczości ruchowej, rozwijanie sprawności rachunkowych

-utrwalanie wiadomości na temat wyglądu , sposobu życia i odżywiania się wybranych zwierząt zimą

III. Babcia i dziadek:

– kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do osób starszych

– zachęcanie do spędzania wolnego czasu na wspólnych zabawach z babcią i dziadkiem

– dostrzeganie zmian w zimowym krajobrazie

IV. Baśnie, bajki i bajeczki:

– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji

– dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach , układanie kompozycji z figur geometrycznych

Piosenka do utrwalenia

(sł i muz. Jolanta Kucharczyk)

I. Przyszła zima, zasypała śniegiem cały świat,

pod kołderką skryła ziarenka i nasionka traw.

Ref: Hej, wróbelki, sikoreczki, nie bójcie się zimy!

Dzieci dla was już szykują kawałki słoniny

i nasionka słonecznika i okruszki chleba.

Będzie dla was smakołyków tyle ile trzeba.

II. Zimno w lesie, zimno w parku, straszy śnieg i mróz,

ale ptaszki się nie boją, nie są głodne już.

Ref: Hej, wróbelki, sikoreczki….

 

5 – latki

I ,,Mijają dni, miesiące,lata”

rozwijanie mowy; zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
poznanie litery S,s; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
poznawanie nazw miesięcy,
rozpoznawanie szybkości i zwinności,
rozpoznawanie koordynacji słuchowo- ruchowej; rozpoznawanie reakcji na ustalony sygnał,
rozwijanie sprawności manualnej; utrwalania oznak pór roku,
obserwowanie wzrostu roślin; zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
rozwijanie słuchu fonematycznego; utrwalenie nazw miesięcy,
rozwijanie sprawności fizycznej,

II ,,Zima i zwierzęta”

rozpoznawanie mowy; poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
poznanie litery N,n; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie orientacji przestrzennej; rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z cyfrowym zapisem liczby 8,
rozwijanie sprawności fizycznej,
reagowanie ruchem na dźwięki o różnych wysokościach; reagowanie na ustalony sygnał,
rozwijanie sprawności manualnej; utrwalanie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
rozwijanie wyobraźni; utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych,
poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej; zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
rozwijanie mowy; utrwalanie nazw zwierząt leśnych,

III ,,Babcia i dziadek”

rozwijanie mowy; wzbudzanie szacunku do osób starszych,
poznanie litery B,b; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z cyfrowym zapisem liczby 9,
rozpoznawanie umiejętności wyrażania świata komunikatami niewerbalnymi,
rozwijanie sprawności manualnej; zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
rozwijanie mowy i pamięci; docenianie wpływu dziadków na wychowanie wnuków,
rozwijanie sprawności fizycznej,

IV ,,Baśnie, bajki i bajeczki”

rozwijanie mowy; rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
poznanie litery G,g; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalania znajomości poznanych figur geometrycznych,
rozwijanie sprawności fizycznej,
reagowanie na ustalony sygnał; wykonywanie układów ruchowych,
rozwijanie sprawności manualnej; rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
rozwijanie aktywności werbalnej; przedstawianie słowami uczuć i nastroju,
zapoznanie ze zjawiskiem topnienia; poznawanie substancji, które topnieją,
rozpoznawanie myślenia przyczynowo – skutkowego; rozwijanie mowy.

Piosenka do utrwalania

,,Wesoła para”
I

Moja babcia i mój dziadek zawsze dają sobie radę.

Czy to w zimie, czy, to w lecie,

smutku u nich nie znajdziecie.

A gdy mi się marzy tak coś dobrego zjeść,

to wołają mnie, to wołają mnie:

– Chodź tu i ciasteczko weź!

Ref: Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.

Dziadków wesołych mam.

Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.

I nikomu ich nie oddam.

II

Moja babcia i mój dziadek to sportowcy jak marzenie.

Na siłowni ćwiczą w parku i pływają na basenie.

A gdy chcę na spacer z dziadkiem się gdzieś przejść,

to wołają mnie, to wołają mnie:

– Tylko pieska ze sobą weź!

Ref: Daba dam ….

III

Moja babcia i mój dziadek

tak mnie zawsze rozśmieszają.

Czy kolacja, czy obiadek,

to wesołe minki mają.

A gdy muszę wracać i mówię dziadkom: cześć!

To wołają mnie, to wołają mnie:

– Dobry humor od nas weź!

Ref: Daba dam ….

 

 

6 – latki

I W świecie baśni

– systematyczne wzbogacanie kącika o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej

– zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację

– przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracanie stron

– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów

– tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela

– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie

– rozpoznawanie cyfr

– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

– nazywanie figur geometrycznych

II Pamiętajmy o zwierzętach

– dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach

– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik

– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami

– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu

– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie

– rozpoznawanie cyfr

– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

– nazywanie figur geometrycznych

III Babcia i dziadek

– przygotowanie programu artystycznego samodzielnie (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi

– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie

– rozpoznawanie cyfr

– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

– nazywanie figur geometrycznych

IV Zabawy na śniegu

– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych , np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie

– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zamarznięciu)

– przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

– czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

– rozpoznawanie cyfr, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

Piosenka do utrwalenia

Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak!

W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…

Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,
lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny znak,
zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *