-utrwalanie wiadomości na temat wyglądu , sposobu życia i odżywiania się wybranych zwierząt zimą
III. Babcia i dziadek:
– kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do osób starszych
– zachęcanie do spędzania wolnego czasu na wspólnych zabawach z babcią i dziadkiem
– dostrzeganie zmian w zimowym krajobrazie
IV. Baśnie, bajki i bajeczki:
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
– dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach , układanie kompozycji z figur geometrycznych
Piosenka do utrwalenia
(sł i muz. Jolanta Kucharczyk)
I. Przyszła zima, zasypała śniegiem cały świat,
pod kołderką skryła ziarenka i nasionka traw.
Ref: Hej, wróbelki, sikoreczki, nie bójcie się zimy!
Dzieci dla was już szykują kawałki słoniny
i nasionka słonecznika i okruszki chleba.
Będzie dla was smakołyków tyle ile trzeba.
II. Zimno w lesie, zimno w parku, straszy śnieg i mróz,
ale ptaszki się nie boją, nie są głodne już.
Ref: Hej, wróbelki, sikoreczki….
5 – latki
I ,,Mijają dni, miesiące,lata”
rozwijanie mowy; zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
poznanie litery S,s; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
poznawanie nazw miesięcy,
rozpoznawanie szybkości i zwinności,
rozpoznawanie koordynacji słuchowo- ruchowej; rozpoznawanie reakcji na ustalony sygnał,
rozwijanie sprawności manualnej; utrwalania oznak pór roku,
obserwowanie wzrostu roślin; zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
rozwijanie słuchu fonematycznego; utrwalenie nazw miesięcy,
rozwijanie sprawności fizycznej,
II ,,Zima i zwierzęta”
rozpoznawanie mowy; poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
poznanie litery N,n; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie orientacji przestrzennej; rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z cyfrowym zapisem liczby 8,
rozwijanie sprawności fizycznej,
reagowanie ruchem na dźwięki o różnych wysokościach; reagowanie na ustalony sygnał,
rozwijanie sprawności manualnej; utrwalanie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
rozwijanie wyobraźni; utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych,
poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej; zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
rozwijanie mowy; utrwalanie nazw zwierząt leśnych,
III ,,Babcia i dziadek”
rozwijanie mowy; wzbudzanie szacunku do osób starszych,
poznanie litery B,b; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z cyfrowym zapisem liczby 9,
rozpoznawanie umiejętności wyrażania świata komunikatami niewerbalnymi,
rozwijanie sprawności manualnej; zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
rozwijanie mowy i pamięci; docenianie wpływu dziadków na wychowanie wnuków,
rozwijanie sprawności fizycznej,
IV ,,Baśnie, bajki i bajeczki”
rozwijanie mowy; rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
poznanie litery G,g; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalania znajomości poznanych figur geometrycznych,
rozwijanie sprawności fizycznej,
reagowanie na ustalony sygnał; wykonywanie układów ruchowych,
rozwijanie sprawności manualnej; rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
rozwijanie aktywności werbalnej; przedstawianie słowami uczuć i nastroju,
zapoznanie ze zjawiskiem topnienia; poznawanie substancji, które topnieją,
rozpoznawanie myślenia przyczynowo – skutkowego; rozwijanie mowy.
Piosenka do utrwalania
,,Wesoła para”
I
Moja babcia i mój dziadek zawsze dają sobie radę.
Czy to w zimie, czy, to w lecie,
smutku u nich nie znajdziecie.
A gdy mi się marzy tak coś dobrego zjeść,
to wołają mnie, to wołają mnie:
– Chodź tu i ciasteczko weź!
Ref: Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
Dziadków wesołych mam.
Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
I nikomu ich nie oddam.
II
Moja babcia i mój dziadek to sportowcy jak marzenie.
Na siłowni ćwiczą w parku i pływają na basenie.
A gdy chcę na spacer z dziadkiem się gdzieś przejść,
to wołają mnie, to wołają mnie:
– Tylko pieska ze sobą weź!
Ref: Daba dam ….
III
Moja babcia i mój dziadek
tak mnie zawsze rozśmieszają.
Czy kolacja, czy obiadek,
to wesołe minki mają.
A gdy muszę wracać i mówię dziadkom: cześć!
To wołają mnie, to wołają mnie:
– Dobry humor od nas weź!
Ref: Daba dam ….
6 – latki
I W świecie baśni
– systematyczne wzbogacanie kącika o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej
– zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację
– przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracanie stron
– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
– tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
II Pamiętajmy o zwierzętach
– dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
III Babcia i dziadek
– przygotowanie programu artystycznego samodzielnie (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
IV Zabawy na śniegu
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych , np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zamarznięciu)
– przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– rozpoznawanie cyfr, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Piosenka do utrwalenia
Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!
Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak!
W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…
Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,
lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny znak,
zaproszenie tutaj ma każdy ptak.