3- latki
I. W świecie baśni
– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
– odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
– recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy
– oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki.
II. Dokarmiamy ptaki
– dokarmianie zwierząt w trudnych,zimowych warunkach
– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
III. Moja babcia i mój dziadek
– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra,ciocia, babcia, dziadek, wujek
– podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babci to mama mamy lub mama taty
– uczestniczenie w krótkich programach artystycznych
IV. Zabawy na śniegu
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
– przebywanie na świeżym powietrzu;uczestniczenie w spacerach, zabawach,
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.
Piosenka do utrwalenia
,,Poleczka zimowa”
(sł. i muz. K. Bożek – Gowik)
I. Zasnęły raz płatki śniegowe, śniegowe,
nie sypały dzieciom na głowę, na głowę.
Martwiły się dzieci okropnie, okropnie
że nie będzie zimy…Więc płatki zbudzimy!
Ref.: Ej, hej, zimowa poleczka, zimowa
Ej, hej, do tańca zawsze gotowa.
II. Rozbudzone płatki śniegowe, śniegowe
wnet się posypały dzieciakom na głowę.
Zasypiają dzieci, tańcami zmęczone,
a śniegowe płatki stanęły zdziwione.
4- latki
I. Mijają dni, miesiące, lata…:
– nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim
– kontynuowanie rytmów, rozwijanie orientacji przestrzennej
– poznawanie występujących w przyrodzie następstw dni i nocy oraz pór roku
II. Zima i zwierzęta:
– rozumienie konieczności dokarmiania zwierząt leśnych w okresie zimowym
– rozwijanie spostrzegawczości ruchowej, rozwijanie sprawności rachunkowych
-utrwalanie wiadomości na temat wyglądu , sposobu życia i odżywiania się wybranych zwierząt zimą
III. Babcia i dziadek:
– kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do osób starszych
– zachęcanie do spędzania wolnego czasu na wspólnych zabawach z babcią i dziadkiem
– dostrzeganie zmian w zimowym krajobrazie
IV. Baśnie, bajki i bajeczki:
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
– dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach , układanie kompozycji z figur geometrycznych
Piosenka do utrwalenia
(sł i muz. Jolanta Kucharczyk)
I. Przyszła zima, zasypała śniegiem cały świat,
pod kołderką skryła ziarenka i nasionka traw.
Ref: Hej, wróbelki, sikoreczki, nie bójcie się zimy!
Dzieci dla was już szykują kawałki słoniny
i nasionka słonecznika i okruszki chleba.
Będzie dla was smakołyków tyle ile trzeba.
II. Zimno w lesie, zimno w parku, straszy śnieg i mróz,
ale ptaszki się nie boją, nie są głodne już.
Ref: Hej, wróbelki, sikoreczki….
5 – latki
I ,,Mijają dni, miesiące,lata”
rozwijanie mowy; zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
poznanie litery S,s; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
poznawanie nazw miesięcy,
rozpoznawanie szybkości i zwinności,
rozpoznawanie koordynacji słuchowo- ruchowej; rozpoznawanie reakcji na ustalony sygnał,
rozwijanie sprawności manualnej; utrwalania oznak pór roku,
obserwowanie wzrostu roślin; zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
rozwijanie słuchu fonematycznego; utrwalenie nazw miesięcy,
rozwijanie sprawności fizycznej,
II ,,Zima i zwierzęta”
rozpoznawanie mowy; poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
poznanie litery N,n; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie orientacji przestrzennej; rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z cyfrowym zapisem liczby 8,
rozwijanie sprawności fizycznej,
reagowanie ruchem na dźwięki o różnych wysokościach; reagowanie na ustalony sygnał,
rozwijanie sprawności manualnej; utrwalanie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
rozwijanie wyobraźni; utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych,
poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej; zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
rozwijanie mowy; utrwalanie nazw zwierząt leśnych,
III ,,Babcia i dziadek”
rozwijanie mowy; wzbudzanie szacunku do osób starszych,
poznanie litery B,b; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z cyfrowym zapisem liczby 9,
rozpoznawanie umiejętności wyrażania świata komunikatami niewerbalnymi,
rozwijanie sprawności manualnej; zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
rozwijanie mowy i pamięci; docenianie wpływu dziadków na wychowanie wnuków,
rozwijanie sprawności fizycznej,
IV ,,Baśnie, bajki i bajeczki”
rozwijanie mowy; rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
poznanie litery G,g; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalania znajomości poznanych figur geometrycznych,
rozwijanie sprawności fizycznej,
reagowanie na ustalony sygnał; wykonywanie układów ruchowych,
rozwijanie sprawności manualnej; rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
rozwijanie aktywności werbalnej; przedstawianie słowami uczuć i nastroju,
zapoznanie ze zjawiskiem topnienia; poznawanie substancji, które topnieją,
rozpoznawanie myślenia przyczynowo – skutkowego; rozwijanie mowy.
Piosenka do utrwalania
,,Wesoła para”
I
Moja babcia i mój dziadek zawsze dają sobie radę.
Czy to w zimie, czy, to w lecie,
smutku u nich nie znajdziecie.
A gdy mi się marzy tak coś dobrego zjeść,
to wołają mnie, to wołają mnie:
– Chodź tu i ciasteczko weź!
Ref: Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
Dziadków wesołych mam.
Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
I nikomu ich nie oddam.
II
Moja babcia i mój dziadek to sportowcy jak marzenie.
Na siłowni ćwiczą w parku i pływają na basenie.
A gdy chcę na spacer z dziadkiem się gdzieś przejść,
to wołają mnie, to wołają mnie:
– Tylko pieska ze sobą weź!
Ref: Daba dam ….
III
Moja babcia i mój dziadek
tak mnie zawsze rozśmieszają.
Czy kolacja, czy obiadek,
to wesołe minki mają.
A gdy muszę wracać i mówię dziadkom: cześć!
To wołają mnie, to wołają mnie:
– Dobry humor od nas weź!
Ref: Daba dam ….