3 LATKI
I Poznajemy zwierzęta
− poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
− dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
− poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych
II Były sobie dinozaury
− poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości
− poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
III Wiosna tuż-tuż
− obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy)
IV Wielkanoc
− kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
Piosenka do utrwalenia
Wielkanocne cuda
(sł. B. Szurowska, muz. R. Dziekański)
1.Stoi już w koszyku
cukrowy baranek.
Brakuje nam jeszcze
zdobionych pisanek.
Ref.: Pisanki, pisanki,
wielkanocne cuda.
Ja maluję złotą,
twoja będzie ruda.
2.Śmieje się wesoło
cukrowy baranek,
bo w jego koszyczku
pełno jest pisanek.
Ref.: Pisanki, pisanki…
4 LATKI
I. ZWIERZĘTA PREHISTORYCZNE
– poznawanie wybranych zwierząt ( dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie.
II. WIOSNA TUŻ – TUŻ
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki ( skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty ( przebiśniegi, krokusy)
– poznawanie zwiastunów wiosny ,np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach.
III. NADESZŁA WIOSNA
– oglądanie kwitnących roślin; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno
– omawianie życia ptaków wiosną ( budowanie gniazd).
IV. WIELKANOC
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych z Wielkanocą
– szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
Piosenka do utrwalenia:
,,Bociek”
Kle, kle boćku, kle, kle.
Witaj nam bocianie.
Łąka ci szykuje,
łąka ci szykuje
żabki na śniadanie. (bis)
Kle, kle boćku kle, kle.
Usiądź na stodole.
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole. (bis)
Kle, kle boćku kle, kle.
Witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz
wiosnę nam prowadzisz. (bis)
5 LATKI
I. Zwierzęta z dżungli i sawanny:
– Zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi.
– Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
– Kształtowanie poczucia rytmu.
– Rozwijanie mowy i myślenia.
– Rozwijanie sprawności fizycznej.
II. Zwierzęta naszych pól i lasów:
– Zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z osobami obcymi.
– Poznawanie zachowania się wybranych zwierząt.
– Poznawanie zwyczajów sowy.
– Zapoznanie z pojęciem “ gaz”
– Przybliżane wiadomości o życiu mrówek.
III. Marcowa pogoda:
– Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.
– Wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem.
– Rozwijanie umiejętności wokalnych.
-Zapoznanie ze zjawiskami parowania i skraplania.
– Określanie znaczenia wody w życiu człowieka.
IV. Wiosenne przebudzenie:
– Poznawanie oznak wiosny.
– Poznawanie nazw mieszkańców łąk.
– Poznawanie budowy motyla.
– Poznawanie przyczyn ochrony roślin.
Piosenka do utrwalenia
” Wiosenne buziaki”
( sł. i muz. Krystyna Gowik, Aleksandra Żurawska)
1.Już rozgościła się wiosna,
słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
Ref: Hop, hop, raz, dwa, trzy
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet, gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle
2. Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,
a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.
Ref: Hop, hop…………..
3. Kwiaty swe płatki umyły
i świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.
Ref: Hop, hop………………
6 LATKI
I ,,Muzyka jest wszędzie”
-
rozwijanie poczucia rytmu,
-
zapoznanie z literą z: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
rozwijanie mowy,
-
rozwijanie sprawności fizycznej.
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
wprowadzenie zapisu odejmowania,
-
rozwijanie umiejętności liczenia,
-
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9,
-
zapoznanie z gamą C-dur
-
wyrażanie nastroju muzyki Fryderyka Chopina w ekspresji plastycznej,
-
tworzenie własnych kompozycji muzycznych (z użyciem słoików wypełnionych wodą)
II ,,W świecie teatru”
-
rozwijanie mowy,
-
zapoznanie z literą u: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
zapoznanie z teatrem jako miejscem sztuki i kultury,
-
rozwijanie umiejętności łączenia ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej,
-
rozwijanie sprawności fizycznej
-
rozwijanie orientacji przestrzennej,
-
rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
-
wykonywanie wspólnej całości z elementów,
-
inscenizowanie utworów wybranych autorów,
III ,,Wiosna, wiosna”
-
zapoznanie z elementami pogody występującymi w marcu,
-
zapoznanie z literą c: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
poznawanie charakterystycznych zwiastunów wiosny,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie poczucia rytmu,
-
wyrażanie spostrzeżeń dotyczących wiosny w ekspresji plastycznej,
-
rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
-
rozwijanie umiejętności liczenia,
-
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10,
-
zapoznanie z rozwojem tulipana,
-
poznanie zwiastunów wiosny,
IV ,,Wkrótce Wielkanoc”
-
rozwijanie mowy,
-
zapoznanie z literą ł: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu,
-
rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem,
-
rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
ćwiczenia spostrzegawczości,