3 LATKI
,,Spacerkiem po przedszkolu”
-
budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
-
zachęcanie do działalności plastycznej: rysowanie na dowolny temat, lepienie z plasteliny,
-
ustalanie zasad obowiązujących w grupie,
-
kształtowanie nawyków prawidłowego spożywanie posiłków,
-
wdrażanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych i tematycznych,
-
próby klasyfikowania zabawek według rodzaju,
,,W przedszkolu jest miło i bezpiecznie”
-
formułowanie odpowiedzi na pytania nauczyciela,
-
wdrażanie do respektowania zasad grupowych – podnoszenie ręki, siedzenie w kręgu w siadzie skrzyżnym, czekanie na swoją kolej,
-
reagowanie na polecenia słowne,
-
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów,
-
budowanie czynnego i biernego słownictwa,
-
kształtowanie nawyków prawidłowego mycia i wycierania rąk,
-
wdrażanie do używanie zwrotów grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję” i „przepraszam”,
-
wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych,
,,Lubię bawić się w przedszkolu”
-
rozwijanie wielokierunkowej aktywności dzieci,
-
kształtowanie umiejętności utrzymania równowagi,
-
zachęcanie do wypowiadania się na temat,
-
rozwijanie koordynacji słowno – ruchowej,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
wdrażanie do przestrzegania zasad ostrożności podczas zabawy ruchowej,
,,W przedszkolu nie jestem sam”
-
kształtowanie pojęć matematycznych – utrwalanie pojęcia „para”,
-
rozwijanie szybkiej reakcji na sygnał i umiejętności naśladowania ruchu,
-
wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania,
-
rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania kolorów,
-
rozwijanie wielokierunkowej aktywności,
Piosenka do utrwalenia
,,Jestem zuch”
Jestem zuch, jestem zuch!
Tu mam głowę, a tu brzuch.
Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!
I dzień dobry mówię wam!
Jestem zuch, jestem zuch!
Tu mam nosek, a tu brzuch.
Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!
I dzień dobry mówię wam!
4 LATKI
I Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas
• Zapoznanie się dzieci w obrębie grupy, a także z nauczycielem, salą, bohaterem „Książki”
• Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem
• Poznanie pomieszczeń przedszkolnych i ich funkcji
• Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i w budowaniu dobrego samopoczucia
• Wzbudzanie zaufania do nauczyciela i innych dzieci
• Kształtowanie świadomości własnego „ja” oraz orientacji przestrzennej
II W moim domu nie nudzi się nikomu
• Rozwijanie u dzieci zdolności do uważnego słuchania opowiadań i wierszy
• Nauka wymiany jeden do jednego
• Kształtowanie pozytywnego, pełnego ciekawości stosunku do książek i literatury dla dzieci
• Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi
• Wyrabianie u dzieci poczucia odpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu
III Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!
• Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad gwarantujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim
• Zapoznanie z przedstawicielem służb mundurowych – policjantem
• Poszerzenie słownictwa i wiedzy z zakresu zasad ruchu drogowego
• Doskonalenie analizy słuchowej, wyodrębnianie, rozróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia
• Rozbudzanie intuicji geometrycznej (koło)
• Kształtowanie nawyku przestrzegania zasad ruchu drogowego
IV Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie
• Kształtowanie elementarnych nawyków higienicznych i kulturalnych
• Rozwijanie prawidłowego oddechu, artykulacji i wymowy
• Wspomaganie dzieci w werbalnym przekazywaniu myśli i uczuć
• Tworzenie warunków do polisensorycznego poznawania świata
Piosenka do utrwalenia:
,,Domowa piosenka”
muzyka: Krzysztof Marzec
słowa: Ewa Chotomska
1. Kiedy wracam ze szkoły i otworzyć chcę drzwi,
już od progu dobiega zawsze wierny głos psi.
Na dywanie w pokoju do nóg łasi się kot,
a w pudełku pod stołem chomik chowa się w kąt.
Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,
a ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa. } bis
2. Kiedy smutno mi czasem, przyjdzie do mnie pan pies,
poda łapę, zapyta: Nie martw się, co ci jest?
Kot zamruczy pod nosem, chomik także da znać,
i od razu weselej, już zaczynam się śmiać.
Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma…
5 LATKI
1.Przyjaciele w przedszkolu
– wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
-budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
– wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu
– kształtowanie umiejętności określania kierunków ( prawa, lewa, góra, dół ) oraz położenia ( obok, przed, za, między, nad, pod )
– kształtowanie umiejętności klasyfikowania obiektów, tworzenia kolekcji, sprawnego przeliczania.
2. Jesteśmy bezpieczni
– wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach
– kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
– wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach ( nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak)
– budowanie czynnego i biernego słownika dziecka
3. Razem się bawimy
– wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po liniach prostych
– kształtowanie umiejętności budowania relacji rówieśniczych w swobodnej zabawie (zmiana osób w parze, zmiana ról w grupie)
– wdrażanie do uważnego słuchania
– wdrażanie do wypowiadania się na określony temat
– kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek ( wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco ( od najmniejszego do największego)
4. Różni ludzie – to my
– budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
– rozwijanie kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
– kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na niebezpieczne
– doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
– poznawanie obrazu graficznego głoski ,,o” – litery ,,O”, ,,o”
– poznanie obrazu graficznego liczby ,,1”
Piosenka do utrwalenia:
,,Wrześniu, wrześniu”
muzyka i słowa: Danuta i Karol Jagiełło
1.Do przedszkola powracają wreszcie dzieci,
wciąż jest lato i słoneczko nadal świeci,
lecz już wiemy, że niedługo będzie jesień,
bo wakacje się skończyły ,jest już wrzesień
ref. Wrześniu, wrześniu, przegoń chmury
Zaproś słońce,
by świeciło coraz jaśniej,
coraz mocniej
2. Dziś od rana mgła i już nie widać nieba,
pada gęsty deszcz, choć wcale go nie trzeba,
ludzie niosą rozłożone parasole,
już zmoczone wszystkie domy i przedszkole.
ref. Wrześniu, wrześniu…..
6 LATKI
I. Przedszkolaki to my!
-
Wdrażanie do wypowiadania się na określony temat pełnym zdaniem.
-
Dzielenie swojego imienia na sylaby, wysłuchiwanie w nim pierwszej głoski.
-
Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
-
Przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowanie podczas pobytu w przedszkolu.
-
Respektowanie przyjętych zasad i norm zgodnego współżycia w grupie.
-
Czytanie globalne wybranych wyrazów.
II. Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki:
-
Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
-
Wdrażanie do proszenia o pomoc w sytuacjach trudnych.
-
Kształtowanie umiejętności zachowania ostrożności w ruchu drogowym.
-
Wdrażanie umiejętności odwzorowywania i odtwarzania układów graficznych.
-
Wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach.
III. Razem ciekawie spędzamy czas:
-
Wdrażanie do sygnalizowania potrzeby odpoczynku i potrzeby ruchu.
-
Wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób.
-
Kształtowanie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności.
-
Wyróżnianie wśród czworokątów kwadratów.
-
Doskonalenie słuchu fonematycznego- analizy i syntezy wyrazów 3- głoskowych.
IV. Taniec jesiennych kolorów:
-
Kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości i wytrzymałości.
-
Rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć.
-
Wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego.
-
Doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami.
-
Poznanie obrazu graficznego głoski “ a” litery “ A” , “a”.
-
Poznanie obrazu graficznego liczby “ 2”.