3 LATKI
,,Kolory pani jesieni”
-
wyrabianie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i odpowiednie reagowanie na nie,
-
rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
-
wdrażanie do właściwej reakcji na bodźce zewnętrzne, związane ze zmianą otoczenia,
-
rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych,
-
wdrażanie do uczestnictwa w organizowanych zabawach i zajęciach ruchowych,
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe,
-
kształtowanie umiejętności liczenia,
-
rozwijanie poczucia rytmu,
-
wdrażanie do słuchanie tekstów, rozwijanie mowy,
,,W jesiennym ogrodzie”
-
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
-
rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa,
-
rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
-
określanie własnych upodobań: „lubię”, „nie lubię”.,
-
wdrażanie do akceptowania upodobań innych osób,
-
kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie trzech,
-
rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych,
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe,
-
wdrażanie do uczestniczenia w organizowanych zabawach integracyjnych i zajęciach ruchowych,
,,Apetyt na zdrowie”
-
wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich,
-
kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu,
-
rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa,
-
rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
-
wdrażanie do uczestniczenia w organizowanych zabawach integracyjnych i zajęciach ruchowych,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych,
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe,
,,Jesienna muzyka”
-
wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia i zmian zachodzących w przyrodzie,
-
słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia i ich rozpoznawanie,
-
rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych,
-
wdrażanie do uczestniczenia w organizowanych zabawach integracyjnych i zajęciach ruchowych,
-
rozwijanie poczucia rytmu,
-
doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej,
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe,
-
wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich, rozwijanie mowy,
Piosenka do utrwalenia
Zdrowym być!
Mleko, jogurt lub kefirek
na śniadanie trzeba pić.
Ref.: To jest bardzo, bardzo ważne,
żeby zdrowym dzieckiem być!
To jest bardzo, bardzo ważne
żeby zdrowym dzieckiem być!
Zaprzyjaźnić się z marchewką,
i z jabłuszkiem w zgodzie żyć.
Ref.: To jest bardzo, bardzo ważne,
żeby zdrowym dzieckiem być!
To jest bardzo, bardzo ważne,
żeby zdrowym dzieckiem być!
Po zabawie, przed jedzeniem
trzeba zawsze ręce myć.
Ref.: To jest bardzo, bardzo ważne,
żeby zdrowym dzieckiem być!
To jest bardzo, bardzo ważne,
żeby zdrowym dzieckiem być.
4 LATKI
I. Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
-
Zapoznanie z różnymi cechami owoców oraz z miejscem ich pochodzenia – sadem;
-
Wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych;
-
Doskonalenie sprawności fizycznej i manualnej;
-
Kształtowanie właściwej koordynacji wzrokowo-ruchowej;
-
Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie dostępnym dzieciom;
-
Posługiwanie się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych.
II. Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
• Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody;
• Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych;
• Kształtowanie intuicji matematycznej;
• Wyczulenie na regularność w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów;
• Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem warzyw oraz sposobami ich wykorzystania.
III. Liście malowane, pod drzewami rozsypane
-
Dostrzeżenie zachodzących w przyrodzie zmian związanych z aktualną porą roku;
-
Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo drzew parkowych i leśnych oraz na ich piękno;
-
Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.
IV. Las szumi jesiennie, już robi się sennie
-
Wyrabianie umiejętności uważnego obserwowania przyrody; zwrócenie uwagi dzieci na jesienną szatę lasu oraz cechy jesiennych dni (mgliste poranki, chłodne dni, wczesny zmrok, szarówka);
-
Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów;
-
Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;
-
Rozbudzenie poczucia estetyki;
-
Wdrażanie do poszanowania przyrody.
Piosenka do utrwalenia
Owocowy blues
muzyka: Adriana Miś
słowa: Ewa Stadtmuller
1.Na zmartwienia i na żale
dżem Ci zrobi doskonale,
bowiem w dżemie siła drzemie.
Owocowy blues!
Ref.: Blues, blues, blues owocowy,
taniec pyszny to i zdrowy,
słodki jak jabłkowy mus!
Owocowy blues!
2. Na zgryzoty i kłopoty
bardzo dobre są kompoty,
czy śliwkowe, czy gruszkowe,
każdy o tym wie!
Ref.: Blues, blues, blues owocowy…
3. Chcesz być silny tak jak smok,
owocowy tankuj sok!
Malinowy, porzeczkowy,
każdy dobry jest!
Ref.: Blues, blues, blues owocowy,
taniec pyszny to i zdrowy,
słodki jak jabłkowy mus!
Owocowy blues!
Owocowy blues! Oh, yeah … /x2
5 LATKI
I. Pani Jesień i jej wspaniałe stroje
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
– rozróżnianie głoski ,,a” w nagłosie i wygłosie
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,a” – litery ,,A”, ,,a”
– poznanie obrazu graficznego liczby ,,2”
– wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku ( opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz)
II. Co nam jesień w koszach niesie?
– wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
– rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,e” – litery ,,E”, ,,e”
– poznanie obrazu graficznego liczby ,,3”
– wdrażanie do respektowania cudzych emocji
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
czynności
III. Uczymy się dbać o własne zdrowie
– kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
– rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
– kształtowanie umiejętności określania kierunków ( prawa, lewa) oraz położenia ( obok, przed, za, między, nad, pod)
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,i” – litery ,,I”, ,,i”
– poznanie obrazu graficznego liczby ,,4”
IV. Niezwykły rytm przyrody
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,m” – litery ,,M”, ,,m”
– rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
– rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
– poznanie obrazu graficznego liczby ,,5’’
– rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
– rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych.
Piosenka do utrwalenia:
,,Pani Jesień”
muzyka i słowa: Barbara Tartanus
1. Kto chodzi dziś po lesie? La, la, la, la, la, la
To piękna Pani Jesień: kapelusz z liści ma
Listeczków kolorowych, złocistych i brązowych
czerwonych koralików kapelusz ma bez liku
2. Kto chodzi dziś po lesie? La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień: w koszyku dary ma.
Żołędzi i kasztanów, jabłuszek pięć rumianych
i grzybków – borowików w koszyku ma bez liku.
3. K to chodzi dziś po lesie? La, la, la, la, la, la. T
o piękna Pani Jesień: piosenki dla nas ma.
Deszczowe, nastrojowe, wesołe, przebojowe.
W jesiennym notesiku piosenek ma bez liku.