3 LATKI
I Jesień w sadzie
– rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku
– rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad
II Kolorowe warzywa
– rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
III Nasze rodziny
– podawanie informacji, jak mają na imię mama, tata
– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
– pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych
– dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń w życiu rodziny
IV domowi ulubieńcy
– poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
– naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów
Piosenka do utrwalenia „Zabawa w sadzie”
I Do sadu, do sadu,
tam owoców wiele.
Jest już mała Zosia
i jej przyjaciele.
II. Owoce, owoce
do kosza zbierają.
Wiedzą, że owoce
witaminy mają.
III. A potem, a potem
wielka uczta będzie.
Ze smakiem owoce
każdy zjadać będzie.
4 LATKI
1.JESIEŃ W SADZIE
– rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku
– rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad.
2. DARY OGRODU
– rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozpoznawanie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
– nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty); samodzielne wykonywanie wybranych.
3. NASZE RODZINY
– podawanie informacji, jak mają na imię mama, tata
– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, wujek, babcia, dziadek
– pełnienie ról społecznych ( członkowie rodziny) , np. w toku zabaw tematycznych
– podawanie informacji: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
– opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech ( wygląd, charakter).
4. DOMOWI ULUBIEŃCY
– poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer
– nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
– naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów.
Piosenka do utrwalenia ,,Popatrzcie na jamniczka”
Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka
ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi, PSS…
Jak się zbudzi będzie zły
5 LATKI
I. Idzie jesień…. przez ogród i sad:
– Rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów.
– Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
– poznawanie cech kwadratu.
– Rozpoznawanie i nazywanie warzyw.
– Poznawanie sposobów przygotowania warzyw i owoców na zimę.
II. Idzie jesień… do zwierząt:
– Poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy.
– Poznawanie zapasów wiewiórki.
– Rozwijanie umiejętności wokalnych.
– Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych.
– Utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.
III. Co z czego otrzymujemy:
– Poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku.
– Orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby.
– Rozwijanie zwinności i szybkości.
-Poznawanie sposobu otrzymywania sera.
– Poznawanie zwierząt: owcy i barana.
IV. Idzie jesień… z deszczem:
– Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej.
– Poznawanie cech prostokąta.
– Poznawanie kolorów tęczy.
– Zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody.
– Poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie.
Piosenka do utrwalenia” Idą witaminki”
( sł. i muz. K. Gowik)
I. Zapukała raz marchewka do przedszkola,
za marchewką idą groszek i fasola.
Z tyłu się marchewka toczy i przeciera złote oczy.
Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!
Ref: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.
Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy Ci to powie!
Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy Ci to powie!
II. Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,
a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:
pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.
Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!
Ref: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki…
III. Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,
a kalafior wkroczył prosto do garnuszka.
Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej
z jarzynkami przy stolikach spotkać się.
Ref: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki…
6 LATKI
I Jesień w sadzie.
-
zapoznanie z wyglądem sklepu, pracą ekspedientki,
-
zapoznanie z literą o: małą i wielką, drukowaną i pisaną, wprowadzenie pojęcia: samogłoska, spółgłoska,
-
zapoznanie z nazwami drzew owocowych,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,
-
segregowanie owoców ze względu na ich pochodzenie,
-
ustalanie równoliczności dwóch zbiorów,
-
rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczb 1, 2,
-
kształtowanie poczucia rytmu,
-
zapoznanie z różnego rodzaju zapasami i przetworami przygotowywanymi na zimę,
-
wdrażanie własnych obserwacji w pracy plastycznej,
II Jesień na działce.
-
wielozmysłowe poznawanie warzyw,
-
zapoznanie z literą a: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zapoznanie ze sposobem wykonania stempli z warzyw, oraz odbitek z ich wykorzystaniem,
-
rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3,
-
rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
-
zachęcanie do zabaw w teatr,
III O sobie samym.
-
rozwijanie umiejętności wyrażania i nazywania emocji,
-
zapoznanie z literą m: małą i wielką, drukowaną i pisaną, utrwalenie pojęcia spółgłoska,
-
organizowanie zabaw muzyczno- ruchowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych,
-
poznanie cech kwadratu,
-
przyporządkowywanie odpowiednich barw bohaterów pozytywnych i negatywnych,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zachęcanie do stosowania zwrotów grzecznościowych,
-
dostrzeganie i kontynuowanie rytmów,
-
organizowanie sytuacji sprzyjających budowaniu dziecięcych systemów wartości,
-
tworzenie formy przestrzennej,
IV Nasze zmysły.
-
rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
-
zapoznanie z literą e: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłu,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
-
rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3,
-
nauka piosenki,
-
uświadamianie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
-
podkreślenie znaczenia zmysłu wzroku,
-
poznanie różnych rodzajów okularów,
V Co z czego otrzymujemy.
-
poznanie właściwości fizycznych piasku i gliny,
-
przypomnienie poznanych liter,
-
orientowanie się w schemacie drugiej osoby,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie pamięci muzycznej, wyrabianie zdolności koncentracji podczas działania,
-
zachęcanie do wykonywania potraw, poznawanie sposobu otrzymywania sera,
-
poznawanie zwierząt – owcy i barana; poznawanie pochodzenia wełny,
-
rozwijanie sprawności manualnej, poznawanie wyrobów z wełny,
-
rozwijanie mowy, poznawanie produkcji papieru,