GRUPA 3 LATKI
I. JESIEŃ W SADZIE
– rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku
– rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa ,,sad”
II. KOLOROWE WARZYWA
– rozpoznawanie i nazywane wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
III.NASZE RODZINY – podawanie informacji, jak mają na imię mama, tata
– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
– pełnienie ról społecznych ( członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych
– dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń w życiu rodziny
IV. DOMOWI ULUBIEŃCY
– poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
– naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów.
Piosenka do utrwalenia
,,Kotek Puszek”
(sł. A. Tarczyńska, muz. K. Kwiatkowska)
Kotek Puszek z czarną łatką
Dziś w przedszkolu był z Agatką,
A z kieszeni u fartuszka
Wyglądały małe uszka.
Nagle ruszył się fartuszek,
Na podłogę skoczył Puszek,
Teraz, kotku, będziesz z nami,
My już ciebie nie oddamy!
Grupa 4 LATKI
I. Idzie jesień…przez ogród i sad:
– rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej
– utrwalenie nazw najczęściej spotykanych warzyw i owoców
– utrwalenie kolorów
II. Idzie jesień…. Do zwierząt:
– rozwijanie mowy; poznawanie miejsca, w którym chronią się jeże przed nadchodzącą zimą
– łączenie śpiewu z elementem ruchu
– rozwijanie zainteresowań światem zwierząt
III. Co z czego otrzymujemy:
– stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu empatii i rozwijaniu wrażliwości; poznawanie pochodzenia i wykorzystywania wełny
– zapoznanie z etapami powstawania mąki
– rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej
IV. Idzie jesień…. Z deszczem:
– poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni; zwrócenie uwagi na środki ostrożności, jakie należy zachować podczas burzy
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość dostrzegania rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontynuowania dostrzeganego rytmu
Piosenka do utrwalenia
„ Deszczyk”
( słowa i muzyka: B. Froma)
I. Kapu- kapu, pada deszcz,
strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam:
martwić się nie trzeba.
Ref: Weź parasol zaraz do ręki,
włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki
i wesoło ruszaj w drogę
II. Kapu- kapu, kapu, kap,
deszczyk z nieba leci, w kroplach deszczu, nucąc tak
idą sobie dzieci.
Ref: Weź parasol…..
III. Kapu- kapu, pada deszcz,
wszystko mokre wkoło.
Przez kałuże sobie skacz,
śmiejąc się wesoło.
Ref: Weź parasol….
IV. Weź parasol zaraz do ręki,
włóż na nogi kalosze,
zanuć słowa tej piosenki
i wesoło ruszaj w drogę.
Ref: Weź parasol….
GRUPA 5 – latki
I ,,Idzie jesień…przez ogród i sad”.
• poznanie owoców i warzyw zmysłami; poznanie litery O, o,
• poznanie cech kwadratu; rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
• zapoznanie z owocami krajowymi i egzotycznymi; poznanie cyfry 1i 2,
• rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
• poznanie sposobów przygotowywania warzyw i owoców na zimę,
II ,,Idzie jesień do zwierząt”.
• zapoznanie ze sposobem przygotowywania się zwierząt do zimy; poznanie litery A,a,
• wprowadzenie cyfry 3, rozwijanie umiejętności liczenia,
• rozwijanie umiejętności wokalnych; wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał,
• rozwijanie słuchu fonematycznego; rozwijanie narządów artykulacyjnych,
• utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów,
III ,,Co z czego otrzymujemy?”.
• poznanie właściwości piasku i gliny; zapoznanie z literą M,m,
• orientowanie się w schemacie ciała,
• zapoznanie ze sposobem otrzymywania sera,
• poznanie zwierząt – owca i baran; pochodzenie wełny,
• zapoznanie ze sposobem otrzymywania papieru,
IV ,,Idzie jesień z deszczem”.
• poznanie jesiennej pogody; zapoznanie z literą E,e,
• zapoznanie z cechami prostokąta; utrwalenie informacji o poznanych figurach,
• poznanie kolorów tęczy,
• umiejętność poznawania ubrań odpowiednich do pogody; poznanie zjawisk przyrodniczych,
• poznanie procesu obiegu wody w przyrodzie,
Piosenka do utrwalanie
,,Wiewióreczka”
I.Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz oczka czarne.
Nie bójże się, pokaż w lesie,
gdzie masz swą spiżarnię.
Wszędzie mam, tu i tam,
czego chcecie, to wam dam.
Fik – myk! Hyc – hyc!
Czego chcecie, to wam da.
II
Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rude łapki,
jeśli łaska, sypnij z góry
orzeszków do czapki.
Dałabym nawet sześć,
lecz co w zimie będę jeść?
Fik – myk! Hyc – hyc!
Był orzeszek, nie ma nic!
III
Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rudy pyszczek,
tu na ziemię rzuć uprzejmie
kila ładnych szyszek.
Szyszki masz tu i tam,
wejdź na sosnę, urwij sam,
Fik – myk! Hyc – hyc!
Były szyszki, nie ma nic!
GRUPA 6 LATKI
Tydzień I
Poznajemy przyrodę -rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenie słowa sad
– nazywanie przetworów z owoców i warzyw ( dżemy, soki i kompoty ); samodzielnie wykonywanie wybranych
Uczymy się czytać – rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
Nasza edukacja matematyczna
– rozpoznawanie cyfr
Tydzień II
Poznajemy przyrodę
– nazywanie przetworów z owoców i warzyw ( dżemy, soki, kompoty ); samodzielne wykonywanie wybranych
– rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, po smaku, zapachu
Uczymy się czytać
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
Nasza edukacja matematyczna
– rozpoznawanie cyfr
Tydzień III
Nasze rodziny
-podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
– określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
– podawanie powiązań między członkami rodziny np. Babcia to mama mamy i mama taty
– wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
Uczymy się czytać
– Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
Nasza edukacja matematyczna
– nazywanie figur geometrycznych
Tydzień IV
Poznajemy przyrodę
– poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnienia odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer
– nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
Uczymy się czytać
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
Nasza edukacja matematyczna
– nazywanie figur geometrycznych
Piosenka do utrwalenia
„W sadzie jesienią”
1. Kiedy w sadzie dojrzewają
Jabłka, gruszki, śliwki,
Wtedy dzieci na owoce
szykują koszyczki.
Ref. Złote gruszki i śliwki
Już się do nas śmieją, a czerwone jabłuszka
W słońcu się rumienią.
2. Ach jak ładnie dzisiaj w sadzie,
tak słoneczko świeci,
już owoców pełne kosze
nazbierały dzieci.
Ref. Złote gruszki i śliwki
Już się do nas śmieją, a czerwone jabłuszka
W słońcu się rumienią.
3. Dziś jesieni za te dary pięknie dziękujemy,
a owoce umyjemy
i je wszystkie zjemy.
Ref. Złote gruszki i śliwki
Już się do nas śmieją, a czerwone jabłuszka
W słońcu się rumienią.