3 LATKI
I. POZNAJEMY PRZYRODĘ
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
– poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
II. BYŁY SOBIE DINOZAURY
– poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości
– poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin ( np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie.
III. WIOSNA TUŻ TUŻ
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty ( krokusy).
IV. NADESZŁA WIOSNA
– poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach
– zakładanie w sali zielonego ogródka, poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin;zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin.
Piosenka do utrwalenia:
,,Dżungla”
1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
2. Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.
4 LATKI
I. Zwierzęta dżungli i sawanny:
– zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania, zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt egzotycznych żyjących w dżungli lub na sawannie.
– poznawanie właściwości bananów i fig, w tym ich walorów smakowych.
– rozpoznawanie i nazywanie emocji, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
II. Zwierzęta naszych pól i lasów:
– poznawanie właścicieli zwierząt żyjących w lesie i na polu, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu.
– rozwijanie orientacji przestrzennej, rozwijanie sprawności rachunkowych.
– rozwijanie koordynacji słuchowo- ruchowej, doskonalenie poczucia rytmu.
III. Marcowa pogoda:
– kojarzenie zjawisk atmosferycznych z porami roku, poznawanie w zabawie właściwości farb i zjawiska mieszania się kolorów.
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania, utrwalenie pojęć: długi, krótki.
– rozwijanie sprawności ruchowej, rozwijanie orientacji w obrębie ciała.
IV. Wiosenne przebudzenie:
-rozwijanie ciekawości poznawczej, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny.
– poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących wiosną w życiu małych zwierząt, rozwijanie sprawności manualnej.
– zgodne współdziałanie z rówieśnikami, rozwijanie koncentracji.
Piosenka do utrwalenia
” Pada deszcz”
( sł i muz. Bożena Forma)
I. Pada deszcz kapu, kap,
idą dzieci człap, człap, człap.
Idzie też Oli brat
po kałużach człap, człap, człap.
Ref: Dziś od rana deszczyk pada,
z deszczem świetna jest zabawa.
II. Pada deszcz kapu, kap,
wszyscy tańczą szlap, szlap, szlap.
I ja też, szlap, szlap, szlap
tańczę z deszczem chlap, chlap, chlap.
Ref: Dziś od rana……
5 LATKI
Zwierzęta dżungli i sawanny
– zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi(lew, żyrafa, nosorożec),
– rozwijanie mowy i myślenia,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe; odkrywanie litery z, Z,
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
– rozwijanie sprawności fizycznej, manualnej,
– kształtowanie poczucia rytmu,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie słuch fonematycznego,
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i wzrokowej,
Zwierzęta naszych pól i lasów
– rozwijanie mowy,
– uczenie dzieci, jak należy postępować z osobami nieznajomymi,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe; odkrywanie litery u, U,
– poznanie wyglądu i zachowania się zwierząt polnych i leśnych (sowa, królik, mrówki),
– rozwijanie sprawności fizycznej, manualnej,
– umiejętności wokalnych,
– rozwijanie słuch fonematycznego,
– poznanie właściwości powietrza (poznanie pojęcia gaz),
Marcowa pogoda
– rozwijanie mowy,
– poznanie zjawisk atmosferycznych w przedwiośniu,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe; odkrywanie litery c,C,
– poznanie cech kul; wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem,
– rozwijanie sprawności fizycznej, manualnej,
– reagowanie na ustalony sygnał ,
– rozwijanie umiejętności wokalnych, zmian zachodzących w przyrodzie (poznanie zjawiska parowania i skraplania),
– utrwalenia nazw dni tygodnia,
– określanie znaczenia wody w życiu człowieka,
Wiosenne przebudzenie
– poznanie oznak wiosny, rozwijanie mowy,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe; odkrywanie litery ł,Ł,
– przeliczanie w zakresie 10,
– poznawanie nazw mieszkańców łąk,
– rozwijanie sprawności fizycznej, manualnej,
– kształtowanie poczucia rytmu,
– poznanie potrzeby ochrony roślin,
– poznanie zwyczajów pożegnania zimy i powitania wiosny,
Piosenka do utrwalania
,,Wiosenne buziaki”
I.