3 LATKI
I. Tak mija nam czas
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc
– zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej , w klockach.
II. Poznajemy kosmos
– poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus, słuchanie ciekawostek na ich temat
– gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
– poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
– poznawanie ciekawostek, legend na temat satelity Ziemi – Księżyca.
III. Wesoło w przedszkolu
– integrowanie się z grupą rówieśniczą
– wdrażanie do zgodnych zabaw w małych grupach, dzielenie się zabawkami, równe traktowanie wszystkich kolegów
– zachęcanie do zabawy na świeżym powietrzu jako warunki zdrowia i odporności.
IV. Dobrze nam razem
– tworzenie w grupie radosnego nastroju
– budowanie poczucia bezpieczeństwa
– wdrażanie do okazywania wzajemnego szacunku i życzliwości oraz tolerancji
Piosenka do utrwalenia
,,Ta Dorotka”
Ta Dorotka ta malusia, ta malusia,
Tańcowała dokolusia, dokolusia,
Tańcowała ranną rosą, ranną rosą
I tupała nóżką bosą, nóżką bosą.
Ta Dorotka ta malusia, ta malusia,
Tańcowała dokolusia, dokolusia,
Tańcowała i w południe, i w południe
Kiedy słońce grzało cudnie, grzało cudnie.
Ta Dorotka ta malusia, ta malusia,
Tańcowała dokolusia, dokolusia,
Tańcowała i z wieczora, i z wieczora,
Gdy szło słonko do jeziora, do jeziora.
A teraz śpi w kolebusi, w kolebusi,
Na różowej na podusi,na podusi,
Chodzi senek koło płotka, koło płotka:
Cicho, bo już śpi Dorotka, śpi Dorotka.
Cicho, bo już śpi Dorotka, śpi Dorotka…śpi …
4 LATKI
I. Muzyka wokół nas:
– zapoznanie z nazwami i brzmieniem wybranych instrumentów
– poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim kontakcie z nimi
– rozbudzanie zainteresowań muzycznych, rozwijanie sprawności manualnej
II. Nie jesteśmy sami w kosmosie:
– dostarczanie wiadomości na temat Układu Słonecznego
– rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych i wybranych barw pochodnych
III. Projekt „ Zawody”:
– doskonalenie umiejętności parateatralnych
– rozwijanie umiejętności matematycznych , poznanie wybranych zawodów
– doskonalenie precyzji ruchów rąk
IV. Projekt „ Emocje”:
– rozwijanie umiejętności modulowania siły i wysokości głosu, rozwijanie koncentracji uwagi
– rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć
Piosenka do utrwalenia „ Połykacz bajek”
( sł. Danuta Zawadzka, muz. Jerzy Zając
1. Jestem połykaczem bajek
( do łakomstwa się przyznaję).
Schrupię tyle opowieści,
ile w brzuchu się pomieści.
Ref: Mniam, mniam, mniam,
mniam, mniam, mniam.
Ja apetyt wielki mam.
Mniam, mniam, mniam,
mniam, mniam, mniam.
Każdej książce radę dam.
2. Na śniadanie zjadam pierwszy
krótki, rymowany wierszyk.
A na obiad księgę starą
( bo jest długa jak makaron)
Ref: Mniam, mniam…..
5 LATKI
I ,,Muzyka wokół nas”
-
rozwijanie mowy; dostrzeganie piękna muzyki,
-
poznanie litery W,w; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalanie nazw wybranych instrumentów muzycznych,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych; rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
-
rozwijanie sprawności manualnej; zapoznanie z akordeonem,
-
rozwijanie sprawności manualnej; próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą,
-
rozpoznawanie słuchu fonematycznego; utrwalenie nazw wybranych instrumentów,
-
rozwija nieaktywności twórczej,
II Projekt,,Bezpieczeństwo zimą”
-
poszerzenie wiadomości na temat bezpieczeństwa zimą i zasad bezpiecznej zabawy zimą; odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań,tworzenie siatki pytań do pojęcia bezpieczeństwa zimą,
-
zapoznanie z zimowymi sportami,
-
wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych, dostosowanie ubioru do temperatury,
-
rozwijanie umiejętności dodawania, dodawanie w zakresie 9,
-
odróżnianie bezpiecznych miejsc do zabaw zimowych od niebezpiecznych,
-
utrwalenie zasad bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym zimą,
-
przedstawienie wizerunku ratownika medycznego; przybliżenie jego pracy; poznawanie elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy w warunkach zimowych, rozwijanie umiejętności współpracy w zespole,
III Projekt,,Mój wymarzony zawód”
-
tworzenie dłuższych wypowiedzi na temat zawodów,
-
usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów,
-
rozumienie wagi pracy ludzkiej,
-
poznanie specyfiki zawodu malarza,
-
poszerzenie wiadomości na temat odwiedzonego miejsca pracy i wykonywanych tam zawodów,
-
rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, tworzenie wspólnie z rówieśnikami instrukcji obrazkowej,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
podsumowanie działań podjętych w ramach projektu, podsumowanie wiedzy na temat poznanych zawodów,
IV ,,Nie jesteśmy sami w kosmosie”
-
rozwijanie mowy; zapoznanie nazwami planet Układu słonecznego,
-
poznanie litery P,p; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie umiejętności dodawania,
-
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych; kształtowanie poczucia rytmu,
-
rozwijanie sprawności manualnej; korzystanie z pracy plastycznej z dwóch technik,
-
utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu słonecznego; rozwijanie aktywności twórczej,
-
rozwijanie mowy; przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika,
Piosenka do utrwalania
,,Kosmiczny sen”
I
Czterej kosmici przylecieli,
w moim pokoju przystanęli.
Mówią ,,Dzień dobry,my przepraszamy,
ale pewnego chłopca szukamy”.
Ten chłopiec wielkim jest leniuszkiem
i często chowa się pod łóżkiem.
Nie słucha taty, na brata krzyczy
i nie chce mamie swej pomóc w niczym”.
Ref: A przecież trzeba dobrym być,
słodką minę mieć,
bo inaczej trochę wstyd …
Być leniuszkiem? Nie!
Być kłamczuszkiem? Nie!
Lepiej iść do domu i przytulić się.
II
Czterej kosmici odlecieli,
bo porozmawiać z kim nie mieli.
A ja, czerwony jak pan buraczek,
pod łóżkiem leżę,ze wstydu płaczę…
A potem bardzo się zdziwiłem,
bo się po prostu obudziłem.
To tylko sen był, och, wspaniale!
Już nigdy zły nie będę wcale.
Ref: A przecież trzeba dobrym być….
6 LATKI
I Tak mija nam czas
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia
– zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę, w określaniu dni tygodnia, miesięcy
– poznawanie wybranych mierników czasu – od starożytności do dnia dzisiejszego
– nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, i nocy
– odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– rozpoznawanie cyfr
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
II Nie jesteśmy sami w kosmosie
– poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa:
– wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz
– poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat
– gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
– poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
– poznawanie ciekawostek, legend na temat satelity Ziemi – Księżyca
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– rozpoznawanie cyfr
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
III W świecie zwierząt
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
– nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– rozpoznawanie cyfr
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
– rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych
– zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych
IV Zwierzęta sprzed milionów lat
– poznawanie historii powstawania węgla kamiennego, jego właściwości
– poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
– poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– rozpoznawanie cyfr
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
– rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych
– zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych
Piosenka do utrwalenia
„Zimowe zabawy” J. Kucharczyk
1. Hej koledzy, koleżanki,
wkoło zima biała. Czas pobawić się śnieżkami, czas lepić bałwana! Każde dziecko o tym wie, ma bezpiecznie bawić się! tak się pięknie błyszczy. Już dziewczynki i chłopaki. zakładają łyżwy wkoło zima biała. Czas pobawić się śnieżkami, czas lepić bałwana! Każde dziecko o tym wie, ma bezpiecznie bawić się! słońce w buzie grzeje, Dzieci bawią się radośnie, pan bałwan się śmieje. wkoło zima biała. Czas pobawić się śnieżkami, czas lepić bałwana! Każde dziecko o tym wie, ma bezpiecznie bawić się! |