3 LATKI
,,Każdy ma swój dom”
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na bliskie tematy (rodzina, zabawki),
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych,
-
rozwijanie mowy,
-
wyrabianie nawyku poszanowania zabawek,
-
doskonalenie percepcji wzrokowej,
-
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, obok),
-
wdrażania do rozpoznawania i nazywania emocji,
-
rozwijanie motoryki małej,
-
doskonalenie umiejętności wokalnych,
,,Gdzie jest mój dom, gdzie jest moje przedszkole”
-
doskonalenie czynności samoobsługowych,
-
wdrażanie do uważnego słuchania,
-
klasyfikowanie figur geometrycznych według kształtu i koloru,
-
kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
-
rozwijanie motoryki małej,
-
doskonalenie umiejętności wokalnych,
-
wdrażanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych, dbanie o zachowanie prawidłowej postawy ciała,
-
kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
,,Kiedy babcia była mała”
-
wdrażanie do uważnego słuchania,
-
wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi wielkości i grubości,
-
rozwijanie sprawności ruchowej podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych i rytmicznych,
-
rozwijanie motoryki małej podczas zadań manualnych i graficznych,
-
rozbudzanie zainteresowania życiem codziennym naszych przodków,
,,Czy to prawda, czy to bajka?”
-
rozwijanie sprawności ruchowej podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych, w ty, naśladowczych i rytmicznych,
-
wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich,
-
rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej,
-
doskonalenie percepcji wzrokowej i pamięci,
-
doskonalenie umiejętności wokalnych,
-
kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości,
-
wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji,
-
rozwijanie mowy przez budowanie wypowiedzi,
Piosenka do utrwalenia
,,Droga do przedszkola”
1.Tu jest domek, a tu płot.
Na tym płotku siedzi kot.
Tu są drzewa, tam ulica,
jaka piękna okolica.
Ref.: To jest droga do przedszkola,
la, la, la, la, la, la, li.
Co dzień chodzi drogą Ola,
la, la, la, la, la, la, li.
2.Tu są sklepy, a tam las.
W lesie miło płynie czas.
Tu plac zabaw, tam apteka,
a w oddali Azor szczeka.
Ref.: To jest droga do przedszkola,
la, la, la, la, la, la, li.
Co dzień chodzi drogą Ola,
la, la, la, la, la, la, li.
4 LATKI
I. Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy
• Stwarzanie okazji do dobrych uczynków;
• Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości;
• Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania;
•Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci;
• Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
•Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości
II. Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
• Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej;
• Budowanie prostych konstrukcji latających;
• Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;
• Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów;
• Wzbogacanie czynnego słownika dzieci.
III. Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga
•Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie;
• Rozbudzanie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych;
• Wzbogacanie doświadczeń estetycznych i twórczych dzieci;
•Rozbudzanie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur.
IV. Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
• Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni;
• Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące;
• Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała;
•Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców – przygotowanie do pisania;
•Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.
Piosenka do utrwalenia
,,Parasol dla kota”
muzyka: Stanisław Marciniak
słowa: Dorota Gellner
1. Chodzi kot po sklepach,
kupić chce parasol.
Taki, który miałby, taki, który miałby,
modny wzór i fason.
Ref.: Parasol w bure paski, w różowe kiełbaski,
w gołębie i wrony, i mysie ogony. /x 2
2. Chodzi kot po błocie,
miauczy smutnym głosem:
„Nie bałbym się deszczu, nie bałbym się deszczu,
gdybym miał kalosze”.
Ref.: Kalosze w bure paski, w różowe kiełbaski,
w gołębie i wrony, i mysie ogony. /x 2
3. Nagle wyszła z norki
myszka z czarnym nosem,
pożyczyła kotu, pożyczyła kotu
wszystko, o co prosił.
Ref.: Kalosze i parasol, co modny ma fason,
prześliczny i nowy komplecik deszczowy!/x 2
5 LATKI
I. ODKRYWAM ŚWIAT WOKÓŁ SIEBIE
– kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej
– usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej ( rozpoznawanie liter ,,t” , ,,T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski ,,t” w nagłosie i wygłosie)
– kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby ( stosownie zwrotów : ,, z lewej strony”, ,, z prawej strony’’, ,,blisko”, ,,bliżej”, ,,daleko”, ,,dalej’)
– kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi ( ,,mały”, ,,mniejszy”, ,,mniej”, ,,duży”, ,,większy’, ,,dużo”, ,,tyle samo”, ,, o tyle więcej”, ,,o tyle mniej”)
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
– doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej
II. MOJA OJCZYZNA – POLSKA
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat ( mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji)
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,l” – litery ,,L”, ,,l”
– rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego ( podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, , do różnych miejsc)
– kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby ( stosownie zwrotów: ,,przede mną”, ,,za mną”, ,,obok mnie”, ,,z prawej strony”, ,,z lewej strony”, ,,blisko”, ,,bliżej”, ,,daleko”, ,,dalej”)
– klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium ( jednym, np. kształt, kolor, wielkość, lub dwoma łącznie)
– kształtowanie tożsamości narodowej przez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnych smaków kuchni regionalnych
– kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej
III. DAWNIEJ I DZIŚ
– rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,u” – litery ,,U”, ,,u”
– zapoznanie z graficznym zapisem liczby ,,6”
– wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1 – 6
– wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: ,,prawa”, ,,lewa”, ,,z tyłu”, ,,z przodu”, ,,obok”, ,,między’’
– budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach ( umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
IV. PODRÓŻUJEMY W DAWNE CZASY
– wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
– wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
– zapoznanie z graficznym zapisem liczby ,,7”
– wdrażanie i posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1 – 7
– kształtowanie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,k’ – litery ,,K”, ,,k”
– kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami
Piosenka do utrwalenia
,,Listopadowa piosenka”
muzyka: Tadeusz Pabisiak
słowa: Agnieszka Galica
1.Płyną niebem ciemne chmury,
wiatr w kominie śpiewa
I ostatnie złote liście opadają z drzewa.
Ref. Listopadowa piosenka,
jak deszczu kropelka.
Listopadowa piosenka,
kap, kap, kap.
2. Już listopad wieje chłodem,
kropi zimnym deszczem.
W parku trzęsą się chochoły,
jakby miały dreszcze.
Ref. Listopadowa piosenka,
jak deszczu kropelka.
Listopadowa piosenka,
kap, kap, kap.
3. Pan Listopad swój parasol
mocno w ręce trzyma
I powiada, że niedługo
przyjdzie do nas zima.
Ref. Listopadowa piosenka,
jak deszczu kropelka.
Listopadowa piosenka,
kap, kap, kap.