GRUPA 3 LATKI
I. URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
– poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego
– dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.
II. A DESZCZ PADA I PADA…
– obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
III. DBAMY O ZDROWIE
– spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków( ograniczenie napojów gazowanych).
– dbanie o higienę poprzez:
*codzienne mycie całego ciała
*mycie zębów po posiłkach
*mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
* samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste
*zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych.
IV. ULUBIONE ZABAWY I ZABAWKI
– nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
– podejmowanie prób wspólnych zabaw
– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela,dających dziecku satysfakcję i radość
– wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli
– dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
– wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek.
Piosenka do utrwalenia
,,Pucu,pucu”
(sł.S. Jedynak, muz. K.Majewska)
I. Dzisiaj u nas wielkie pranie,
wielkie pranie i sprzątanie.
Pucu,pucu,chlapu,chlapu,
wielkie pranie i sprzątanie.
II. Wymieciemy wszystkie kurze,
i te małe, i te duże.
Pucu,pucu,chlapu,chlapu,
wielkie pranie i sprzątanie.
GRUPA 4 – LATKI
1. Mój dom:
– dostrzeganie różnic w wglądzie domów
– rozwijanie koordynacji słuchowo- ruchowej
– zgodne współdziałanie z innymi dla osiągnięcia wybranego celu
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat
2. Moje prawa i obowiązki:
– poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny
– zachęcanie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość
– nabywanie sprawności fizycznej
3. Moje zdrowie i bezpieczeństwo:
– poznanie zasad bezpieczeństwa związanych z zażywaniem lekarstw
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– zapoznanie z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania
– kształtowanie nawyków higienicznych
4. Jak wyglądał świat przed milionami lat:
– rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim
-kształtowanie poczucia rytmu
– rozwijanie umiejętności matematycznych
Piosenka do utrwalenia
„ Wszystkie dzieci chcą być zdrowe”
( sł i muz. K. Gowik)
1. Kto chce zdrowe ząbki mieć,
musi pastą czyścić je.
Kto chce cały czysty być,
wodą z mydłem musi myć!
Ref: Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
i wszystkie chcą być grzeczne.
Do zabawy wciąż gotowe
i bardzo bezpieczne.
2. Kto chce zdrowy brzuszek mieć,
musi dobre rzeczy jeść.
Kto chce przez ulicę przejść,
musi z mamą na pasy wejść.
Ref: Wszystkie dzieci chcą…..
3. Kto chce bardzo silny być,
musi o dzień mleko pić.
Kto chce rosnąć tak jak las
– gimnastyką zająć się czas!
Ref: Wszystkie dzieci chcą:……
GRUPA 5 LATKI
I. ,,Przyjaźń”
-
zapoznanie z pojęciem ,,przyjaźń”,
-
odpowiadanie na pytania i formułowanie własnych,
-
uświadomienie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
-
rozwijanie mowy i sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
-
rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami podczas konfliktów z rówieśnikami,
-
rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemne – nieprzyjemne) w różnych sytuacjach,
-
rozwijanie koncentracji uwagi i mowy,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
II. ,,Mój dom”
-
rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
-
zapoznanie z cyfrą 5, 0 oraz z literą t,T; utrwalenie poznanych cyfr i liter,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,wokalnej i manualnej,
-
sprawne reagowanie na sygnały słowne i muzyczne,
-
poznawanie wiadomości o urządzeniach elektrycznych,
-
poznawanie zwyczajów kotów i psów,
-
rozwijanie narządów artykulacyjnych,
III. ,,Moje prawa i obowiązki”
-
uświadomienie dzieciom ich praw,
-
poznanie litery d,D,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
zapoznanie z cechami trójkąta;utrwalenie poznanych figur,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,wokalnej i manualnej,
-
utrwalenie poznanych praw dziecka,
-
ukazanie informacji o zjawiskach przewodnictwa cieplnego,
-
zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka,
IV. ,,Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
-
zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz do dbałości o czystość,
-
rozwijanie mowy,
-
poznanie litery k,K,oraz cyfry 6,
-
rozwijanie umiejętności liczenia,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
-
uwrażliwienie dzieci na sytuacje niesprzyjające bezpieczeństwu,
-
uświadomienie konieczności korzystania z pomocy lekarza w czasie choroby,
-
zachęcanie do dbania o zęby,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
Piosenka do utrwalania
,,Uśmiechnij się do sera”
Marudzisz czasem tak, że mamie słów już brak I cały świat jest zły, tak jak ty! I ciągle mówisz nie ! I obiad też jest be! Więc radę dobrą dam dzisiaj ci! |
Ref.: Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,
Kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.
Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,
pomachaj do marchewki już z daleka.
Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,
Na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,
I dobry humor mieć!
Posłuchaj mamy, bo jarzynki zdrowe są
I dadzą siłę ci, raz, dwa, trzy!
Owoców słodki sok przez cały długi rok
Uśmiechu doda i otrze łzy!
Ref.: Uśmiechnij się do …
Nikt nie chce smutnym być, urosnąć każdy chce.
Lecz jak to zrobić, gdy mówisz: nie?
Więc szybko powiedz: tak! To przecież lepiej brzmi!
A za marudą zamkniesz już drzwi!
Ref.: Uśmiechnij się do …
GRUPA 6 LATKI
I. Nasza miejscowość, nasz region
– poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
– pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy ( odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– nazywanie figur geometrycznych
II. Nasz kontakt z techniką
– bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo
– poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera)
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– nazywanie figur geometrycznych
III. Poznajemy przyrodę
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
– wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– nazywanie figur geometrycznych
IV. Dbamy o nasze zdrowie
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu )
– dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
– spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału ( ograniczenia spożycia słodyczy, chipsów, picie kompotów, soków, ograniczanie napojów gazowanych)
– przezwyciężanie niechęci do niechcianych potraw
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– nazywanie figur geometrycznych
Piosenka do utrwalenia
1.Wiosna w pąkach, lato w kwiatkach,
jesień w liściach, zima w płatkach.
Ref: Wiosna, lato, jesień , zima idą krok w krok!
Pory roku jak rodzina razem cały rok!
2.Raz zielono, raz kwieciście,
Raz brązowo, raz srebrzyście.
Ref: Wiosna….
3.Trochę słońca, trochę chłodu
Trochę wiatru, trochę lodu.
Ref: Wiosna….
4. nuci, lato śpiewa,
Jesień szumi, zima ziewa.
Ref: Wiosna…
5.I tak sobie pory roku
w kółko krążą, zawsze zdążą!