3 LATKI
I. Wielkanoc
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Wielkanocnymi
II. Wiosna na wsi
– poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
– nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
III. Ochrona przyrody
– nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
– niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
– wyrzucanie śmieci do kosza
IV. W świecie teatru
– oglądanie przedstawień dla dzieci
– naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt
V. Muzyka jest wszędzie
– nauka prostych piosenek
– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą
– słuchanie piosenek
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych ruchowych ; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce
Piosenka do utrwalenia
,,Zając długie uszy ma”
(sł. Agnieszka Kopacz, muz. Agnieszka Kopacz, Piotr Belak )
Zając długie uszy ma trala la, trala la
Nosek słodki oczka dwa chopsa, chopsa, sa.
Każdy zając skacze – hop! Hop! Hop! Hop! Hop! Hop! Hop!
Jeden skok. Drugi skok Teraz wszyscy: hop
4 LATKI
I.. Wiosenne powroty:
– zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski
– wzbogacanie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy i upierzenia
– wzbogacanie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów bociana
– rozwijanie sprawności manualnej
II. Wielkanoc:
– zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi
– maluje jajka, tworzy pisanki
– rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej
– reagowanie na określone sygnały słowne i muzyczne
III. Wiosna na wsi
– utrwalenie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka
– utrwalenie nazw i wyglądu zwierząt wiejskich- dorosłych i młodych
– rozwijanie sprawności ruchowej
– rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo- ruchowej
IV. Dbamy o przyrodę:
– kształtowanie postawy proekologicznej
– rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce
– rozwijanie umiejętności matematycznych
– poznaje i wymienia rodzaje odpadów
Piosenka do utrwalenia
” Zielona wiosna”
( sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)
I. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Ref: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum
kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum / bis
II. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekocze.
Ref: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle/ bis
III. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele.
Ref: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir
IV. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
wiosna, wiosna jest już wśród nas.
5 LATKI
Wiosenne powroty
-
rozwijanie mowy i myślenia, słuchanie wierszy, zagadek, bajek, filmów,itp.
-
poznanie wyglądu i nazw ptaków wiosennych – skowronka, bociana, czajki i szpaka,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe, odkrywanie litery j, J,
-
dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, rozwiązywanie prostych zadań matematycznych,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych, poznanie piosenek,
-
budowanie zainteresowania przyrodą, zachęcanie do dbania o porządek wokół siebie,
Wielkanoc
-
rozwijanie mowy i myślenia, słuchanie i omawianie wierszy, bajek, filmów,itp.
-
rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i wzrokowej,
-
poznanie zwyczajów wielkanocnych,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe; odkrywanie litery f, F,
-
przeliczanie w zakresie 10,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie sprawności manualnej,składanie papieru,
-
kształtowanie umiejętności wokalnych, poznanie i nauka piosenek,
-
zapoznanie z wyglądem różnego rodzaju jajek i ich wykorzystywaniem,
Wiosna na wsi
-
rozwijanie mowy, zapoznanie z wierszami, zagadek, bajek, filmów,itp.
-
poznanie zwierząt z gospodarstwa wiejskiego,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe; odkrywanie litery ż, Ż,
-
rozwijanie umiejętności mierzenia różnymi sposobami,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych, poznawanie piosenek,
-
rozwijanie sprawności manualnej, malowanie na różnym podłożu,
-
rozpoznawanie i nazywanie produktów pochodzących od zwierząt, utrwalenie nazw zwierząt,
-
poznanie narzędzi potrzebnych do pracy na wsi,
Dbamy o przyrodę
-
rozwijanie mowy, słuchanie wierszy, zagadek, opowiadań, bajek, filmów,itp.
-
kształtowanie postaw proekologicznych,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowe; odkrywanie litery h,H,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania, rozwijanie umiejętności liczenia,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych, poznawanie piosenek,
-
rozwijanie sprawności manualnej, zachęcanie do segregacji śmieci,
-
wyrabianie opiekuńczego stosunku do roślin,
-
zachęcanie do dbania o swoje najbliższe środowisko, wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę,
Moja miejscowość, mój region
-
rozwijanie mowy i myślenia, słuchanie wierszy,zagadek, bajek, filmów,itp.
-
wskazywanie różnic między miastem a wsią,
-
obserwowanie zmian zachodzących w najbliższej okolicy(oglądanie budynków,poznawanie nazw ulic),
-
rozwijanie dodawania i odejmowania w zakresie 10,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych, poznawanie piosenek,
-
rozwijanie sprawności manualnej, zapoznanie z herbem miejscowości,
-
zapoznanie z zawodami i przedmiotami ginących zawodów,
-
kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
Piosenka do utrwalania
,,Wiosenna piosenka”
1.Zima się skończyła wiosny nadszedł czas
łąka się zbudziła, zbudził się i las.
Ref.: Kukułeczka głośno kuka
Ku-ku, ku-ku
Bociek żabki sobie szuka
Mniam, mniam, mniam
Łąka się zbudziła. Zbudził się i las.
Kukułeczka głośno kuka
Ku-ku, ku-ku
Bociek żabki sobie szuka
Mniam, mniam, mniam
Łąka się zbudziła. Zbudził się i las.
Hop sa sa do lasa, każdy biegnie sam.
Kwiatków cała masa rośnie tu i tam.
Ref.: Kukułeczka głośno kuka
Ku-ku, ku-ku
Bociek żabki sobie szuka
Mniam, mniam, mniam
Kwiatków cała masa rośnie tu i tam.
Kukułeczka głośno kuka
Ku-ku, ku-ku
Bociek żabki sobie szuka
Mniam, mniam, mniam
Kwiatków cała masa rośnie tu i tam.
6 LATKI
I Wielkanoc
-kultywowanie tradycji rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocnymi
-rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie krótkich tekstów
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
-rozpoznawanie cyfr
II Wiosna na wsi
– rozpoznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
– naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt
– wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
-rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie krótkich tekstów
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
-rozpoznawanie cyfr
– rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji
III Dbamy o ziemię
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
-nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
– wyrzucanie śmieci do kosza
– niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
– szanowanie wody, niemarnowanie jej
-rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie krótkich tekstów
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
-rozpoznawanie cyfr
IV W Świecie teatru
– oglądanie przedstawień teatralnych
– poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)
– odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda
-rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– czytanie krótkich tekstów
Piosenka do utrwalenia
,,Nasze uszy słyszą świat”
I Każdy z nas ma dwoje oczu,
które widzą wszystko,
widzą wszystko.
Błękit nieba, biały domek,
zieleń traw i listków,
traw i listków
Ref. : Uszy słyszą ptaków śpiew,
dzwonki deszczu, granie drzew,
a nad stawem chóry żab –
nasze uszy słyszą świat!
II Każdy z nas ma jeden nosek
do wąchania kwiatków,
do wąchania.
Czasem także do kichania,
lecz, na szczęście rzadko,
do kichania.
Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew…