3 LATKI
I. ,,Jak wygląda nasza planeta?”
-
wdrażanie do uważnego słuchanie opowiadań, wierszy; budowanie dziecięcej wiedzy o Kosmosie,
-
doskonalenie sprawności manualnej,
-
kształtowanie umiejętności rozpoznawania kół, spośród figur geometrycznych,
-
kształtowanie prawidłowych zachowań higienicznych,
-
umuzykalnianie dzieci,
II. ,,W świecie roślin i zwierząt”
-
rozbudzanie zainteresowania światem przyrody; poszerzenie wiadomości na temat roślin i zwierząt,
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się; wzbogacanie słownictwa,
-
kształtowanie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie, segregowanie, liczenie w dostępnym zakresie,
-
wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych,
III. ,,Tam gdzie Słońce, Księżyc i gwiazdy ”
-
rozbudzanie zainteresowania Kosmosem; poszerzenie wiadomości na temat Kosmosu,
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się; wdrażanie do uważnego słuchanie,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
kształtowanie umiejętności matematycznych: segregowanie, liczenie w dostępnym zakresie,
-
wdrażanie do zgodnego współdziałania z dziećmi w zabawie,
IV. ,,Kiedy Ziemia źle się czuje?”
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się; wdrażanie do uważnego słuchanie,
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych,
-
rozwijanie wrażliwości estetycznej i wyobraźni plastycznej,
-
kształtowanie umiejętności segregowania i klasyfikowania odpadów,
-
zachęcenie dzieci do dbania o czystość środowiska,
-
rozwijanie poczucia rytmu,
Piosenka do utrwalenia
,,Gwiazdka”
muzyka i słowa: Krystyna Przybylska
1. Świeci gwiazdka, jedna, druga,
główką kręci, oczkiem mruga.
Wszystkie gwiazdki zaświeciły,
wszystkie razem zatańczyły.
2. Chodź, gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,
zabawimy się w kółeczko.
Chodź, gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,
zabawimy się w kółeczko.
3. Krążą w kółko gwiazdki obie,
czasem nogą tupną sobie.
Czasem główką pokiwają
i mrugają, wciąż mrugają…
4 LATKI
I. ,,Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat”
• utrwalenie pojęcia para,
• uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny,
• czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno-dekoracyjnym,
• kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie,
II. ,,Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie!”
• rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin,
• obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku,
• rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa,
• rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego,
III. ,,Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór”
• zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii,
• doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych,
• utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych,
• kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich,
IV. ,,Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem”
• dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe),
• kształtowanie intuicji związanych z relatywizmem i upływem czasu oraz umiejętności posługiwania się określeniami czasu,
• nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego Ja,
• uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu,
• doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretny temat,
Piosenka do utrwalenia
,,Śpiący miś”
popularna melodia norweska
słowa polskie: Anna Bernat
Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
zbudź się, misiu, zbudź.
Pogłaskała słonkiem,
dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem,
zbudź się, misiu, zbudź się, misiu –
a on śpi i już!
Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
zbudź się, misiu, zbudź.
Burzą grała, grzmiała,
gromem zahuczała,
zbudź się, misiu, zbudź się, misiu –
a on śpi i już!
Nadleciała pszczółka mała:
zbudź się, misiu, zbudź.
Bzyku, bzyk do ucha,
widział kto leniucha?!
Ledwie pszczółka bzy, bzyknęła,
niedźwiedź krzyknął: m i ó d!
5 LATKI
I. Idziemy do teatru
– odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
– wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych – rozbudzanie zainteresowania światem liter
– wdrażanie do zadawania pytań i odpowiadanie na nie pełnym zdaniem
– podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej
– rozwijanie wyobraźni muzycznej poprzez słuchanie , odtwarzanie i tworzenie muzyki, śpiewanie piosenek i ruch przy muzyce
II. Jesteśmy artystami
– budzenie zainteresowania czytelnictwem
– rozwijanie umiejętności odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
– klasyfikowanie przedmiotów według podanych kryteriów
– określanie kierunków i ustalenie położenia przedmiotów
– przeliczanie elementów zbiorów ( z prawej do lewej i z lewej do prawej)
– ustalanie liczebności zbiorów
– wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia
III. Kosmos, co to takiego?
– klasyfikowanie obrazków ze względu na kształt
– przyporządkowanie określonej cyfry do oznaczenia właściwej liczebności zbioru
– wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
– rozpoznawanie poznanych liter
– rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
– rozwijanie umiejętności określania kierunków przedmiotów i wskazywanie ich położenia względem własnej osoby
– rozwijanie wyobraźni oraz ekspresji plastycznej dziecka
IV. Witaj Wiosno !
– kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych
– zakładanie zielnika, uczestniczenie w prostych eksperymentach przyrodniczych
– określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie oraz najbliższym otoczeniu
– nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
V. Ach, ta pogoda!
– wdrażanie do uważnego słuchania i rozmawiania na podany temat
– wdrażanie do systematycznego rejestrowania zjawisk pogodowych
– wdrażanie do odkrywania tajemnic związanych ze zjawiskami pogodowymi, szukanie odpowiedzi na nie w różnych źródłach informacji
– klasyfikowanie według różnych kryteriów , uogólnianie według wybranego klucza klasyfikacji
– objaśnianie kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych
– układanie i rozwiązywanie zagadek oraz twórczych opowiadań
Piosenka do utrwalenia
,,Maszeruje Wiosna”
muzyka i słowa: Krystyna Bożek – Gowik
1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki.
Ref. :Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat.
2.Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony.
Ref.: Maszeruje Wiosna…
3. Wiosno, wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna .
Ref.: Maszeruje Wiosna…
6 LATKI
I. W teatrze:
-
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia gimnastyczne.
-
Rozwijanie umiejętności kreślenia nowo poznanych liter.
-
Aktywne uczestniczenie w odkrywaniu kultury.
-
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką.
-
Poszerzanie wiadomości o teatrze i spektaklach teatralnych.
-
Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery “ w”, “ W”.
-
Rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów zbudowanych z poznanych liter.
II. Mali artyści to my!
– Budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe i może sprawiać przyjemność, wywoływać radość oraz inne emocje.
-
Budowanie motywacji do podejmowania działań inspirowanych plastyką, baletem, dźwiękiem.
-
Wdrażanie do pracy nad sobą, świadomego rozwijania swoich zainteresowań i umiejętności.
-
Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 10 w przód i wspak od dowolnej liczby.
-
Nabywanie umiejętności zapisywania liczb za pomocą cyfr, kropek lub innych symboli.
-
Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery “ z”, “ Z”.
III. Obserwujemy pogodę:
– Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
– Budowanie uczucia więzi z przyrodą.
– Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania emocji związanych z pogodą.
– Wdrażanie do szanowania emocji swoich i innych ludzi.
– Rozwijanie umiejętności kodowania informacji za pomocą symboli lub obrazków.
– Utrwalanie umiejętności przeliczania, porównywania, rachowania w zakresie 10.
– Rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów obrazkowo- literowych.
IV. Wiosna w parku i w ogrodzie:
-
Używanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania.
-
Wdrażanie do uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń, czekania na swoją kolej.
-
Okazywanie emocji i wrażliwości na naturalne piękno budzącego się życia, podczas obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu.
-
Wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania wzrostu roślin od nasienia, prowadzenie kalendarza obserwacji.
-
Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych.
-
Rozwijanie sprawności dodawania i odejmowania w zakresie 10.
V. Chronimy przyrodę:
-
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
-
Wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy.
-
Wdrażanie do kończenia pracy w wyznaczonym czasie.
-
Rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania.
-
Kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji.
-
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
-
Doskonalenie umiejętności czytania prostych wyrazów i krótkich tekstów zawierających literę „ j”, „ J”.
-
Wdrażanie do czytania globalnego.
Piosenka do utrwalenia
„Wiosna w błękitnej sukience ”
( sł. Ewa Zawistowska, muz. Stanisław Marciniak)
I. Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce,
wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
Ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko.
Wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
II. Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy,
wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
Ref: Wiosna buja w obłokach…..
III. Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie,
i nie wie, że sosna rośnie.
Ref: Wiosna buja w obłokach……
;: