3 LATKI
I ,,Co lubią książki?”
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• rozbudzanie zainteresowania książką,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• kształtowanie umiejętności okazywania emocji w sposób akceptowalny dla innych,
• rozwijanie umiejętności określania położenia w przestrzeni,
II ,, Kiedy będę duży…”
• kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań,
• kształcenie poprawnej wymowy, wzbogacanie słownika,
• rozwijanie zainteresowania etapami rozwoju człowieka,
• budowanie wiedzy na temat zawodów, między innymi: lekarza, policjanta, strażaka, piosenkarki,
• zapoznanie i utrwalanie numeru alarmowego,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• wdrażanie do zgodnego współdziałania z dziećmi w zabawie,
III ,,Dla ukochanej mamy”
• wdrażanie do uważnego słuchania oraz skupiania uwagi,
• uświadamianie dzieciom bogactwa i różnorodności smaków i zapachów,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• pobudzenie aktywności oraz ekspresji twórczej,
• rozpoznawanie kolorów i figur geometrycznych,
• doskonalenie umiejętności liczenia,
• kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do mamy,
• kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną,
IV ,,Moja rodzina”
• rozwijanie przynależności do grupy społecznej (rodziny),
• rozwijanie słownictwa związanego z rodziną – nazywanie członków rodziny
• doskonalenie orientacji w przestrzeni,
• rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na konkretny temat,
• rozwijanie umiejętności wokalnych, poczucia rytmu,
• wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych,
• doskonalenie umiejętności liczenia,
Piosenka do utrwalenia
,,Mam serduszko ”
muzyka i słowa: Katarzyna Sidorowicz
1. Zobacz, mamo, zobacz,
co ja tutaj mam,
takie duże serce
tobie dzisiaj dam.
Ref.: Serce puka raz i dwa,
to dla ciebie, mamo, gra!
Serce puka raz i dwa,
to dla ciebie gra!
2. Słuchaj, tato, słuchaj,
coś dla ciebie mam.
wesołą piosenkę,
zaraz ci ją dam.
Ref.: Serce puka raz i dwa,
to dla ciebie, tato, gra!
Serce puka raz i dwa,
to dla ciebie gra!
4 LATKI
I Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!
• doskonalenie mowy dzieci przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu,
• tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami,
• budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody,
• uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
II Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.
• budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt – owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt,
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych,
• poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci,
• wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci,
• stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy,
III Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa.
• kształtowanie pojęć matematycznych przez zabawy matematyczne i dydaktyczne,
• kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego,
• tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami,
• zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola – podstawowe czynności,
• stworzenie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym,
• rozwijanie mowy dzieci przez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego,
IV Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki.
• uświadomienie dzieciom znaczenia rodziców w ich życiu,
• wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu,
• sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie,
• wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych,
• wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość,
Piosenka do utrwalenia
,,Łąka – królestwo owadów ”
muzyka i słowa:
Agnieszka Jędrzejewska-Stachura
1. Łąka to owadów królestwo,
jest tu zielono, niebiesko,
i złociście i tęczowo,
jednym słowem – kolorowo.
Ref.: Są motyle fruwające,
są i mrówki biegające,
jest też żuk bardzo powolny
i skaczący konik polny.
2. Kwiat się mieni w świetle słońca,
pszczółka też lata bzycząca,
obok ważka przelatuje,
złotym latem się raduje.
Ref.: Są motyle fruwające,
są i mrówki biegające…
5 LATKI
I. Książka moim przyjacielem
– rozpoznawanie poznanych liter
– rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami
– wykonywanie własnych eksperymentów graficznych
– wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
– klasyfikowanie przedmiotów według podanych warunków
– wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
II. Wielkie talenty, ciekawe zawody
– klasyfikowanie przedmiotów według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia
– układanie przedmiotów w grupy, szeregi, rytmy
– rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
– wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnianie, czym się zajmuje osoba wykonująca dany zawód
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
– budowanie realnego poczucia własnej wartości
III. Duże i małe rodziny w akcji
– rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
– rozpoznawanie liter, którymi dziecko jest zainteresowane na skutek zabawy, odczytywanie i układanie sylab i krótkich wyrazów z poznanych liter
– układanie przedmiotów w rytmy i szeregi , rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
– rozpoznawanie modeli monet o niskich nominałach
– czynności dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, przeliczanie elementów zbiorów
– wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców
IV. Kocham Cię, mamo!
– odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
– wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych – rozbudzanie zainteresowania światem liter
– wdrażanie do odpowiadania na pytania pełnym zdaniem
– rozwijanie wyobraźni muzycznej przez słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, śpiewanie piosenek i ruch przy muzyce
– wykonywanie własnych eksperymentów graficznych farbą, kredką, ołówkiem , mazakiem itp.
– kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną.
Piosenki do utrwalenia:
,,Wesołe zoo”
muzyka i słowa: Renata Szczypior
Nie będę siedzieć w domu, bo przecież dziś niedziela!
Zaproszę mamę, tatę, zaproszę przyjaciela:
pójdziemy wszyscy razem tam, gdzie atrakcji sto,
pójdziemy wszyscy razem do wesołego zoo!
ref.
Tu żyrafa tańczy z koniem,
małpa dynda na ogonie,
a leniwy, stary lew
wyleguje się wśród drzew.
Żółwie gonią krokodyle,
słonie trąbią na motyle,
a leniwy, stary lew
wyleguje się wśród drzew.
Cztery wesołe zebry malują wszystko w paski:
pasiaste są więc lody, balony i kiełbaski,
pasiasty kameleon ze wstydem spuszcza wzrok,
bo kameleon w paski to szok, po prostu szok!
ref.
Tu żyrafa tańczy z koniem…
6 LATKI
I. Mali odkrywcy:
– Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne.
-
Wdrażanie do odkrywania swoich talentów.
-
Wyrabianie cech charakterologicznych- odwagi, cierpliwości, wytrwałości.
-
Rozwijanie aktywności poznawczej.
-
Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów.
-
Rozwijanie umiejętności czytania globalnego.
II. Nasze ulubione książki:
– Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie z literaturą.
– Wdrażanie do wyrażania swoich emocji podczas oglądania i czytania książek.
– Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
– Rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter.
III. Zawody naszych rodziców:
– Doskonalenie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w terenie.
– Budowanie szacunku do szanowania emocji własnych i innych osób.
– Rozwijanie świadomości wartości relacji z innymi ludźmi.
– Zapoznanie z rolami społecznymi osób różnych zawodów.
– Kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat wybranego przez siebie zawodu.
-Doskonalenie umiejętności rozpoznawania modeli monet i banknotów oraz posługiwania się nimi w praktyce.
IV. Mama jest najważniejsza:
– Doskonalenie sprawności płynnego wykonywania ćwiczeń.
– Wdrażanie do zdolności okazywania uczucia miłości i szacunku w stosunku do bliskich.
– Wdrażanie do aktywnego podejmowania działań na rzecz innych.
– Wdrażanie do uważnego słuchania dłuższych utworów literackich obejmujących cykl opowiadań.
– Doskonalenie umiejętności przyporządkowywania każdej głosce odpowiadającej jej litery.
V. Duże i małe rodziny w akcji:
– Doskonalenie umiejętności wykonywania ćwiczeń graficznych.
– Kształtowanie empatii.
– Doskonalenie mimiki, ekspresji, operowania ciałem.
– Wzbogacanie słownictwa o pojęcia dotyczące środowisk społecznego rodziny.
– Wdrażanie do spontanicznej ekspresji autorskiej dziecka.
Piosenka do utrwalenia
„Mamo, tato ”
( muz. Barbara Tartanus, sł. Urszula Kozłowska)
I. Może kiedyś moja mama
kupi mi hipopotama,
z którym mógłbym nieustannie
brykać w wannie lub fontannie.
Może tata mnie zabierze
w długą podróż na rowerze,
prosto nad ocean wielki,
żeby zbierać tam muszelki….
Ref: Mamo, tato, przecież wiecie,
że sny mamy kolorowe
i wierzymy, że umiecie
spełnić choćby ich połowę.
II. Może pójdzie ze mną tata
gdzieś na drugi koniec świata,
by hodować źółte smoki
i ze śmiechu zrywać boki.
Może z mamą wymyślimy,
jak mieć co dzień urodziny,
bujać w chmurach przez rok cały
i niebieskie jeść migdały.
Ref: Mamo, tato, przecież wiecie…….
;: