Ze względu na niską frekwencję dzieci z powodu ferii zimowych, niezrealizowane treści programowe zaplanowane na miesiąc styczeń, zostaną zrealizowane w miesiącu lutym.
3 LATKI
I Zabawy na śniegu
− ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
− przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach
− poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
II Tak mija nam czas
− zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach − dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
− nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, i nocy
III Poznajemy kosmos
– poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus, słuchanie ciekawostek na ich temat
– gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
– poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
– poznawanie ciekawostek, legend na temat satelity Ziemi – Księżyca.
IV W świecie baśni
− słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
− odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
− recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy
− oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki
Piosenka do utrwalenia
,,Poleczka zimowa”
(sł. i muz. K. Bożek-Gowik)
I. Zasnęły raz płatki śniegowe, śniegowe,
nie sypały dzieciom na głowę, na głowę.
Martwiły się dzieci okropnie, okropnie,
że nie będzie zimy… Więc płatki zbudzimy!
Ref.: Ej, hej, zimowa poleczka, zimowa,
ej, hej, do tańca zawsze gotowa.
II. Rozbudzone płatki śniegowe, śniegowe
wnet się posypały dzieciakom na głowę.
Zasypiają dzieci, tańcami zmęczone,
a śniegowe płatki stanęły zdziwione.
Ref.: Ej, hej, zimowa…
4 LATKI
I. Zimo baw się z nami
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
–poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.
II. Tak mija czas
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc.
III. Czy jesteśmy sami w kosmosie?
– poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat
– gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
– poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma.
IV. Poznajemy zwierzęta
– poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
– wyjaśnienie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.
Piosenka do utrwalenia:
,,Dżungla”
1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
2. Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
5 LATKI
I. Zima i zwierzęta:
– Poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce.
– Rozwijanie umiejętności liczenia.
– Rozwijanie sprawności manualnej.
– Poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej.
– Utrwalenie nazw zwierząt leśnych.
II. Baśnie, bajki, bajeczki:
– Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni.
– Rozwijanie sprawności fizycznej.
– Wykonywanie układu ruchowego do piosenki.
– Przedstawianie słowami uczuć i nastroju.
– Rozwianie mowy.
III. Muzyka wokół nas:
– Dostrzeganie piękna muzyki.
– Utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych.
– Rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych.
– Rozwijanie słuchu fonematycznego.
– Rozwijanie aktywności twórczej.
IV. Nie jesteśmy sami w kosmosie
– Zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego.
– Rozwijanie sprawności fizycznej.
– Kształtowanie poczucia rytmu.
– Rozwijanie aktywności twórczej.
– Przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
Piosenka do utrwalenia
„ Bajkowe marzenia”
(sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Są bajki i baśnie, cudowny świat,
gdzie żyją krasnale i wróżki.
I czy masz pięć latek, czy dużo lat,
to lubisz tak śnić do poduszki.
Tak możesz być, kim tylko chcesz,
i spełnić swoje marzenia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje marzenia.
II. Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz,
to w bajkach jest zawsze pogoda.
I nawet gdy złego coś dzieje się,
to zaraz ktoś uśmiech znów doda!
Bajkowy świat, inny niż nasz,
wszystko na dobre wciąż zmienia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia.