3 LATKI
I Domy i domki
– poznawanie, na podstawie swojej miejscowości , sposobów budowania dawniej i współcześnie
– pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór
II Urządzenia elektryczne
– poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego
– dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
III A deszcze pada i pada…
– obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
IV Dbamy o zdrowie
-spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczanie napojów gazowanych)
– dbanie o higienę poprzez:
-
codzienne mycie całego ciała
-
mycie zębów po posiłkach
-
mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
-
samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste
– zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
Piosenka do utrwalenia
I Na polanie, w lesie, już pożółkła trawa,
zaraz się rozpocznie jesienna zabawa.
Zając dmucha w trąbę, miś na flecie gra,
mały jeżyk podśpiewuje: bum tra – ra – ra – ra. /bis
II Wiewióreczka ruda wielki bęben trzyma,
pod gałęzią sosny głową kiwa ślimak.
Poszła jesień w taniec, wiatr na liściach gra,
mały jeżyk podśpiewuje: bum tra – ra – ra – ra. /bis
4 LATKI
I. Domy i domki
– określanie miejsca zamieszkania ( miasto, wieś)
– poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
– poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
II. Urządzenia elektryczne
– bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych, np.: telewizora, komputera
– poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi ( np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera)
– poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego
– dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwieniu pracy ludziom
– poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np.: odkurzacza, miksera, ekspresu, zasad bezpiecznego korzystania z nich
III. A deszcz pada i pada
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. : padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
IV. Dbamy o zdrowie
– spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału ( ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów) , picie kompotów, soków ( ograniczenie napojów gazowanych)
– przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw
– przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
– dbanie o higienę poprzez:
-
codzienne mycie całego ciała
-
mycie zębów po posiłkach
– systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia; przezwyciężenie obaw przed wizytą u stomatologa.
Piosenka do utrwalenia
,,Porządki”
1. Lubię czystość, więc porządek
w swym pokoju zawsze mam;
książki, misie, samochody,
każda rzecz swe miejsce ma.
Ref.: Co dzień rano łóżko ścielę
i podlewam kwiatki,
pozamiatam, poodkurzam,
posprzątam zabawki.
2. Jak to miło, gdy mój pokój
od rana czystością lśni;
nie potrzeba dużo pracy,
by porządek zawsze był.
Ref.: Co dzień rano…
5 LATKI
I. Moja rodzina:
– budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom
– utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur
– wykorzystanie w pracy materiałów odpadowych
– budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną
II. Mój dom:
– rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania
– utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb
– poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych
– poznawanie zwyczajów kotów i psów
III. Moje prawa i obowiązki:
– uświadamianie dzieciom ich praw
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– poznawanie materiałów, które przewodzą ciepło
– zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka
IV. Moje zdrowie i bezpieczeństwo:
– zachęcanie do zdrowego stylu życia
– zachęcanie do dbania o czystość
– zachęcanie do wykonywania prostych potraw
– uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby
Piosenka do utrwalenia
„ Moja mama”
( sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
I. Moja mama tak świetnie gotuje,
na komputerze się zna.
I o świecie wie prawie wszystko,
taka mama to prawdziwy skarb.
Ref: A kiedy mocno przytuli do serca,
wiem, że mnie kocha jak nikt.
I ja mamę kocham najmocniej jak umiem,
ze wszystkich swoich sił.
II. Tylko mama podpowie, doradzi
i zawsze pomoże mi,
bo jest bliski, bo jest tuż obok,
wciąż mnie uczy, jak dobrze mam żyć.
Ref: A kiedy……
III. Właśnie ona prowadzi przez życie,
mam przecież tak mało lat.
Mówi, co złe, a co jest dobre,
z moją mamą poznaję ten świat.
Ref: A kiedy…..
6 LATKI
I ,,Jesienne nastroje”
-
utrwalenie nazw pór roku,
-
zapoznanie z literą i: małą i wielką, pisaną i drukowaną,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody przyrodzie,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
poznanie cech trójkąta,
-
zapoznanie z nazwą miesiąca – listopad,
-
poznawanie nowych technik plastycznych,
II ,,Dbamy o zdrowie”
-
rozwijanie mowy,
-
zapoznanie z literą t: małą i wielką, pisaną i drukowaną,
-
uświadomienie znaczenia zdrowia dla każdego człowieka,
-
zachęcanie do spożywania zdrowej żywności,
-
zapoznanie z wyglądem, budową, nazwą tamburynu i grą na nim,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zapoznanie z pracą stomatologa,
-
rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem liczbowym liczby 5,
-
poznawanie nazw posiłków i pór dnia,
III ,,Moje domowe zwierzątko”
-
rozwijanie mowy i myślenia,
-
zapoznanie z literą d: małą i wielką, pisaną i drukowaną,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
poznanie cech prostokąta,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
poznawanie swoich praw i obowiązków,
-
poznawanie właściwości magnesu,
IV ,,Urządzenia elektryczne”
-
przygotowanie do nauki czytania,
-
zapoznanie z literą k: małą i wielką, pisaną i drukowaną,
-
rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych. Porównywanie liczebności zbiorów, stosowanie określeń: mniej, więcej, tyle samo, stosowanie znaków >, <, =,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zwracanie uwagi na znaczenie prądu w gospodarstwie domowym,
-
rozpoznawani umiejętności łączenia ze sobą różnorodnych materiałów,
-
rozwijanie wrażliwości muzycznej,
-
poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii,
-
poznawanie złych przewodników ciepła i dobrych przewodników ciepła,