– rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech
-zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi
– rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem
– rozwijanie sprawności manualnych
II. Chciałbym zostać sportowcem:
– rozwijanie mowy
– rozwijanie sprawności manualnej
-rozwijanie umiejętności klasyfikowania
-umuzykalnianie dzieci
-rozwijanie mowy
III. Chciałbym być kosmonautą:
– rozwijanie mowy
– rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
– zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy
-rozwijanie umiejętności słuchania piosenek i wyrażania muzyki ruchem
IV. Dbamy o Ziemię :
– rozwijanie inwencji twórczej
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat treści utworu
– rozwijanie mowy i koncentracji uwagi
– rozwijanie sprawności manualnych
– umuzykalnianie dzieci
Piosenka do utrwalenia
„ Pisanki”
( sł. i muz. Bożena Forma)
I. Pisanki, kraszanki
w prześliczne wzory.
Wszystkie ubrane
w piękne kolory.
II. W zygzaki i kółka,
w kurczątka małe,
w listki i kwiatki
pokryte całe.
III. Moja pisanka
niebieska cała,
na niej wiatraczek
i chmurka mała.
4 LATKI
I Nasze rodziny
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
– szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
II Poznajemy przyrodę
– poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
– nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
III Poznajemy przyrodę
– poznawanie zagrożenie dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielski działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
– nieniszczenie roślin np. nie łamanie gałęzi drzew
– pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zimą
– wyrzucanie śmieci do kosza
– sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi
– niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
– szanowanie wody, niemarnowanie jej
– wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginący gatunków
IV W świecie sztuki. Teatr
– oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych – naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt
– przygotowanie kącika teatralnego
– swobodne improwizowania, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
Ref. Wielkanocne kotki
Robią miny słodkie
Już wyjrzały z pączka
Siedzą na gałązkach
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzby pytają (2x)
2. A kurczątka z zającem
Podskakują na łące
Hop, hop, hop
Podskakują na łące
Ref. Wielkanocne kotki
Robią miny słodkie
Już wyjrzały z pączka
Siedzą na gałązkach
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzby pytają (2x)
5 LATKI
I ,, Wielkanoc – zwyczaje i tradycje ”
rozwijanie mowy i myślenia,
zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
zapoznanie z drukowaną literą j: małą i wielką,
zapoznanie ze zwyczajem wykonywania pisanek,
rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej,
rozwijanie umiejętności liczenia, tworzenie zbiorów równolicznych,
rozwijanie sprawności fizycznej, umiejętności współdziałania z partnerem i grupą,
umiejętności odwzorowywania,
rozwijanie wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu,
II ,, Wiosna na wsi”
rozwijanie mowy i logicznego myślenia,
ukazywanie znaczenia hodowli zwierząt dla człowieka,
zapoznanie z drukowaną literą f: małą i wielką,
rozwijanie sprawności manualnej, inwencji twórczej i umiejętności zgodnego współdziałania,
rozwijanie sprawności fizycznej,
rozwijanie orientacji przestrzennej,
rozwijanie umiejętności śpiewania piosenki i reagowania ruchem na sygnały muzyczne,
rozwijanie pamięci słuchowej,
zachęcanie do obserwowania przyrody,
III ,, Dbamy o Ziemię”
bezpośrednie obserwowanie przyrody, zachęcanie do dbania o przyrodę,
rozwijanie mowy,
zapoznanie z drukowaną literą ż: małą i wielką,
umuzykalnienie dzieci,
rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
rozwijanie sprawności manualnej,
rozwijanie sprawności fizycznej,
IV ,, Teatr”
rozwijanie mowy,
rozwijanie sprawności manualne,
zapoznanie z drukowaną literą h: małą i wielką,
zapoznanie z teatrem, zachęcanie do oglądania spektakli teatralnych,
zachęcanie do interpretowania utworu za pomocą pacynek paluszkowych,
porównywanie wysokości,
rozwijanie sprawności fizyczne,
rozróżnianie wysokości dźwięków,
Piosenka do utrwalenia
,,U nas na podwórku”
(sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak)
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
I
Kogut pieje, kurka gdacze,
gęga gąska, kaczka kwacze.
– Daj nam szybko jeść.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
II
Krówka muczy, świnka kwiczy,
konik rży, a osioł ryczy.
– Zaraz dam wam jeść.
6 LATKI
I. Wielkanoc
– zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Wielkanocą
– zapoznanie z literą j – małą i wielką, drukowaną i pisaną
– czytanie krótkich ilustrowanych tekstów
– porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– rozpoznawanie cyfr
– rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji
– rozwijanie umiejętności wokalnych
II. Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
– wyrabianie nawyków prozdrowotnych
– zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej
– kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu
– rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie
– kształtowanie umiejętności językowych , wzbogacanie słownictwa
– dbanie o zmysły- posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu, unikanie krzyku w zabawie
III. Dbamy o Ziemię
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
– nieniszczenie roślin,np. niełamanie gałęzi drzew
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
IV. W świecie muzyki
– gra na instrumentach perkusyjnych
– wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo
– określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od
– wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów
– czytanie krótkich ilustrowanych tekstów
– rozwijanie sprawności fizycznej
Piosenka do utrwalenia
,,Koszyczek dobrych życzeń”
( sł.i muz. K. Gowik)
Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł??
Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.