3 LATKI
I Ulubione zabawy i zabawki
– nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
– podejmowanie prób wspólnych zabaw
– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość
– wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli
− dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
− wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)
II Zima biała
-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
− poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu
− poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
III Święta tuż-tuż
– przygotowanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi
− kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy.
Piosenka do utrwalenia
„Piosenka o Świętym Mikołaju”
sł. i muz. J. Kucharczyk
1.Pędzą, pędzą białe sanie
po srebrzystych szlakach.
Wiozą, wiozą Mikołaja
dookoła świata.
Ref.: Samochody, misie,
klocki, piłki, lale
dzisiaj każde dziecko
podarek dostanie.
2.Żeby wszystkie
dzieci w świecie były uśmiechnięte,
sam Mikołaj dziś przyjedzie
do ciebie z prezentem.
Ref.: Samochody…
4 LATKI
I.W KRAINIE BAŚNI
Wzbudzanie zainteresowania literaturą:
– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich
– odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
– recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
Kontakt z literaturą i czasopismami:
– oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki
– słuchanie czytanych przez nauczyciela fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego.
II.NADCHODZI ZIMA
– poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
– poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
III. ŚWIĘTA TUŻ TUŻ
Wzmacnianie więzów w rodzinie:
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
– wykonywanie upominków.
Piosenka do utrwalenia
,,Choinka strojnisia”
Zielone gałązki, a na każdej świeczka,
W stroiku z bibułki stoi choineczka.
Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.
Kolory tęczowe w bombkach-latarenkach,
Choinka w koralach, strojna jak panienka.
Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.
Gra wietrzyk zimowy w sadzie za oknami,
Strojnisia choinka słucha razem z nami.
Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.
Hej, kolęda, kolęda.
5 LATKI
I. Przyjaźń:
-
Zapoznanie z pojęciem przyjaźni.
-
Rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
-
Uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka.
-
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
II. Idzie zima ze śniegiem:
-
Zapoznanie z oznakami nowej pory roku.
-
Dostrzeganie cykliczności dni tygodnia.
-
Rozwijanie sprawności manualnej.
-
Poznawanie nazw sportów zimowych.
-
Ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.
III. Idą święta:
-
Zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia.
-
Rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli.
-
Rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni.
-
Zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom.
Piosenka do utrwalenia
” Domowe święta”
( sł. i muz. K. Gowik)
I. Lubię, kiedy grudzień
biega już po świecie,
bo niedługo święta,
sami rozumiecie.
Zbierze się rodzinka tu,
przy świątecznym stole,
gwiazdka w górze, my- na dole,
razem w blasku świec.
Ref: Święta z choinkami, święta z prezentami,
pełne ciepłych rąk i serc, co grzeją w krąg.
Święta z życzeniami, święta z kolędami,
święta zawsze są tam,
gdzie jest mój dom,
tam gdzie jest mój dom.
II. Lubię granie dzwonków
i w światełkach miasto.
Gdy choinkę stroję,
z kuchni pachnie ciasto.
Chodzę na paluszkach
i mikołaja szukam.
W szybę okna lekko stukam,
by przyjechał dziś.
Ref: Święta z choinkami, święta z prezentami……….
III. Gdy polecą płatki
ze śnieżnego nieba,
czuję, że do szczęścia
tak niewiele trzeba.
Troszkę przytulenia
z cudowną mą mą rodzinką,
niespodzianki pod choinką-
oto magia świąt!
Ref: Święta z choinkami, święta z prezentami……….
6 LATKI
I ,,Tu rosną paprocie”
-
rozwijanie percepcji słuchowej,
-
zapoznanie z literą l : małą i wielką, pisaną i drukowaną,
-
zapoznanie z przypuszczalnymi przyczynami wyginięcia dinozaurów,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
zapoznanie z produktami powstałymi wskutek chemicznej przeróbki węgla,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
-
zapoznanie z wyglądem i brzmieniem kołatki, instrumentacja piosenki z wykorzystaniem tego instrumentu,
-
rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
II ,,Nadchodzi zima”
-
dostrzeganie cykliczności pór roku,
-
zapoznanie z literą y : małą i wielką, pisaną i drukowaną,
-
rozwijanie pamięci słuchowej,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
utrwalenie nazw elementów pogody,
-
rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6, zapoznanie ze znakiem ,,+”,
-
rozwijanie mowy,
-
rozwijanie umiejętności malowania na kartkach o różnej fakturze,
III ,,Święta, święta”
-
przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
-
zapoznanie z literą r : małą i wielką, pisaną i drukowaną,
-
rozwijanie pamięci słuchowej,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych, nauka kroków walca,
-
zachęcanie do wypowiadania się na temat zwyczajów świątecznych związanych z wigilią,
-
rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0,
-
zapoznanie ze zwyczajami związanych ze świętami Bożego Narodzenia w różnych krajach,
-
zapoznanie ze sposobem łączenia ze sobą różnych materiałów w pracy plastycznej,
Piosenka do utrwalenia
,,List do zimy”
I. Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.
Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.
A my tego białego śniegu mamy już dość!
Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!
Ref.: Szanowna zimo, to nasze prośby:
by śnieg niebieski był i miał czekolady smak,
i by go można zjadać jak lody,
i by tych lodów nigdy nam nie było brak!
A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,
to żeby miał smak cukrowej waty!
II. Przeczytała list zima i odpisała tak:
Drogie dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak
sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.
Więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!
Ref.: Szanowna zimo…
III. Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,
w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!
I wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,
śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…
Ref.: Szanowna zimo…
;: