ul. Polna 1, 08-330 Kosów Lacki
25 7879041
przedszkole@kosowlacki.pl

ZAMIERZENIA NA GRUDZIEŃ

Created with Sketch.

3 LATKI

I Ulubione zabawy i zabawki

– nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie

– podejmowanie prób wspólnych zabaw

– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość

– wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli

− dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych

− wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)

II Zima biała

-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie

 − poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu

− poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie

III Święta tuż-tuż

– przygotowanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi

− kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy.

Piosenka do utrwalenia

„Piosenka o Świętym Mikołaju”

sł. i muz. J. Kucharczyk

1.Pędzą, pędzą białe sanie

po srebrzystych szlakach.

Wiozą, wiozą Mikołaja

dookoła świata.

Ref.: Samochody, misie,

klocki, piłki, lale

dzisiaj każde dziecko

podarek dostanie.

2.Żeby wszystkie

dzieci w świecie  były uśmiechnięte,

sam Mikołaj dziś przyjedzie

do ciebie z prezentem.

Ref.: Samochody…

 

4 LATKI

I.W KRAINIE BAŚNI

Wzbudzanie zainteresowania literaturą:

– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich

– odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego

– recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.

Kontakt z literaturą i czasopismami:

– oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki

– słuchanie czytanych przez nauczyciela fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego.

II.NADCHODZI ZIMA

– poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne

– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie

– poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.

III. ŚWIĘTA TUŻ TUŻ   

Wzmacnianie więzów w rodzinie:

– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia

– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości

– wykonywanie upominków.

Piosenka do utrwalenia

,,Choinka strojnisia”

Zielone gałązki, a na każdej świeczka,
W stroiku z bibułki stoi choineczka.

Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.

Kolory tęczowe w bombkach-latarenkach,
Choinka w koralach, strojna jak panienka.

Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.

Gra wietrzyk zimowy w sadzie za oknami,
Strojnisia choinka słucha razem z nami.

Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.

Hej, kolęda, kolęda.

 

5 LATKI

I. Przyjaźń:

  • Zapoznanie z pojęciem przyjaźni.

  • Rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych.

  • Uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka.

  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.

 II. Idzie zima ze śniegiem:

  • Zapoznanie z oznakami nowej pory roku.

  • Dostrzeganie cykliczności dni tygodnia.

  • Rozwijanie sprawności manualnej.

  • Poznawanie nazw sportów zimowych.

  • Ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.

 III. Idą święta:

  • Zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia.

  • Rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli.

  • Rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni.

  • Zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom.

Piosenka do utrwalenia

” Domowe święta”

( sł. i muz. K. Gowik)

I. Lubię, kiedy grudzień

biega już po świecie,

bo niedługo święta,

sami rozumiecie.

Zbierze się rodzinka tu,

przy świątecznym stole,

gwiazdka w górze, my- na dole,

razem w blasku świec.

Ref: Święta z choinkami, święta z prezentami,

pełne ciepłych rąk i serc, co grzeją w krąg.

Święta z życzeniami, święta z kolędami,

święta zawsze są tam,

gdzie jest mój dom,

tam gdzie jest mój dom.

II. Lubię granie dzwonków

i w światełkach miasto.

Gdy choinkę stroję,

z kuchni pachnie ciasto.

Chodzę na paluszkach

i mikołaja szukam.

W szybę okna lekko stukam,

by przyjechał dziś.

Ref: Święta z choinkami, święta z prezentami……….

III. Gdy polecą płatki

ze śnieżnego nieba,

czuję, że do szczęścia

tak niewiele trzeba.

Troszkę przytulenia

z cudowną mą mą rodzinką,

niespodzianki pod choinką-

oto magia świąt!

Ref: Święta z choinkami, święta z prezentami……….

 

6 LATKI

I ,,Tu rosną paprocie”

  • rozwijanie percepcji słuchowej,

  • zapoznanie z literą l : małą i wielką, pisaną i drukowaną,

  • zapoznanie z przypuszczalnymi przyczynami wyginięcia dinozaurów,

  • rozwijanie sprawności fizycznej,

  • rozwijanie umiejętności wokalnych,

  • zapoznanie z produktami powstałymi wskutek chemicznej przeróbki węgla,

  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

  • zapoznanie z wyglądem i brzmieniem kołatki, instrumentacja piosenki z wykorzystaniem tego instrumentu,

  • rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,

  • rozwijanie sprawności manualnej,

II ,,Nadchodzi zima”

  • dostrzeganie cykliczności pór roku,

  • zapoznanie z literą y : małą i wielką, pisaną i drukowaną,

  • rozwijanie pamięci słuchowej,

  • rozwijanie sprawności fizycznej,

  • umuzykalnianie dzieci,

  • utrwalenie nazw elementów pogody,

  • rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6, zapoznanie ze znakiem ,,+”,

  • rozwijanie mowy,

  • rozwijanie umiejętności malowania na kartkach o różnej fakturze,

III ,,Święta, święta”

  • przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia,

  • zapoznanie z literą r : małą i wielką, pisaną i drukowaną,

  • rozwijanie pamięci słuchowej,

  • rozwijanie sprawności fizycznej,

  • rozwijanie umiejętności wokalnych, nauka kroków walca,

  • zachęcanie do wypowiadania się na temat zwyczajów świątecznych związanych z wigilią,

  • rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0,

  • zapoznanie ze zwyczajami związanych ze świętami Bożego Narodzenia w różnych krajach,

  • zapoznanie ze sposobem łączenia ze sobą różnych materiałów w pracy plastycznej,

Piosenka do utrwalenia

,,List do zimy”

I. Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.

Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.

A my tego białego śniegu mamy już dość!

Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!

   Ref.: Szanowna zimo, to nasze prośby:

by śnieg niebieski był i miał czekolady smak,

i by go można zjadać jak lody,

i by tych lodów nigdy nam nie było brak!

A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,

to żeby miał smak cukrowej waty!

II. Przeczytała list zima i odpisała tak:

Drogie dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak

sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.

Więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!

Ref.: Szanowna zimo…

III. Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,

w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!

I wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,

śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…

Ref.: Szanowna zimo…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

;:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *