ul. Polna 1, 08-330 Kosów Lacki
25 7879041
przedszkole@kosowlacki.pl

„Slimak, slimak pokas logi….” czyli o mowie przedszkolaków

Created with Sketch.

„Slimak, slimak pokas logi….” czyli o mowie przedszkolaków

 

„Mamo, mamo ja ce jody! „

„Ale ładny slimacek!”

„W pseckolu byliśmy na spacelku i zbielaliśmy kastany”

 

             Swoista mowa dziecięca występuję pomiędzy 3-7 rokiem życia. Dokładnie wtedy kiedy dzieci przechodzą przez okres przedszkolny. Jest to mowa zdrobniała i pieszczotliwa. Często pozbawiona poprawnej składni. Dzieci upraszczają sobie wyrazy, skracają je, zamieniają głoski. Wszystko po to, aby ułatwić sobie polską, dość trudną wymowę, do której narząd mowy stopniowo się przygotowuje. To czas kiedy dzieci pochłaniają coraz więcej słów, kiedy widzimy największe postępy w ich rozwoju. Cieszmy się tym, jest to bardzo urocze 😊…. ale przejściowe.

                                       Kiedy pojawiają się poszczególne głoski? Kiedy zacząć się martwić?

Do 3 r.ż. powinny wykształcić się głoski tj. k,g, w,f, l, ś, ź, ć, dź

Około 3-4 r.ż. dziecko wymawia prawidłowo głoski s, z, c, dz

Pod koniec 4 r.ż. zaczynają pojawiać się głoski sz, ż, cz, dż, mogą być zastępowane głoskami s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź

Dzieci 5letnie powinny wymawiać głoski sz, ż, cz, dż

6 rok życia dzieci opanowują wymowę głoski r

6-7 rok życia dziecko powinno mieć opanowane wszystkie głoski i nie mieć problemów z wymową.

Przykłady prawidłowej wymowy adekwatnej do wieku:

3 latki: ślimak, siok, ciekolada, lody, kula (kura), lowel (rower)

4 latki: ślimak,  sok, cekolada, ocy (oczy)

5 latki: czekolada, żuk, sowa

6 latki: ślimak, cukier, czekolada, rower, róża

                                          Poniżej prosty rysunek obrazujący kolejność pojawiania się głosek.

A.Ferenc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *