3 LATKI
I ,, Sport to zdrowie”
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania nauczyciela,
• kształtowanie umiejętności przedstawiania informacji za pomocą gestu, mimiki, ruchu,
• rozwijanie sprawności fizycznej, motoryki małej,
• rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę,
• wdrażanie do wypowiadania się na konkretny temat,
• uświadomienie dzieciom znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia każdego człowieka,
II ,, Czym pachnie lato?”
• wdrażanie do uważnego słuchania,
• zachęcanie do zdrowego odżywiania się, do spożywania różnorodnych owoców,
• poznanie nazw kilku owoców,
• rozwijanie umiejętności szeregowania, przeliczania i klasyfikowania przedmiotów,
• wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• zapoznanie ze zwierzętami i roślinami żyjącymi na łące,
• doskonalenie umiejętności wokalnych,
III ,, W wiejskiej zagrodzie”
• kształcenie szacunku do ludzi, przyrody i zwierząt,
• rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę,
• rozwijanie sprawności ruchowej, manualnej,
• rozwijanie empatii – uwrażliwienie na potrzeby zwierząt,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie wrażliwości sensorycznej,
• kształcenie umiejętności przeliczania elementów,
IV ,, Planujemy letnie podróże”
• kształcenie umiejętności odróżniania i nazywania różnych środków lokomocji,
• rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę,
• rozwijanie sprawności ruchowej, manualnej,
• wdrażanie do posługiwania się określeniami, dotyczącymi położenia przedmiotów
w przestrzeni i na płaszczyźnie,
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania nauczyciela, wdrażanie do wypowiadania się na konkretny temat,
• uświadamianie zagrożeń, wynikających z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych podróży,
Piosenka do utrwalenia
,, Stary Donald ”
popularna melodia amerykańska
1. Stary Donald farmę miał ija, ija, o!
Na niej kury hodował ija, ija, o!
Ko-ko tu, ko-ko tam,
wszędzie ko-ko, tu i tam
2. Stary Donald farmę miał ija, ija, o!
Na niej kaczki hodował ija, ija, o!
Kwa-kwa tu, kwa-kwa tam,
wszędzie kwa-kwa, tu i tam.
3. Stary Donald farmę miał ija, ija, o!
Na niej gęsi hodował ija, ija, o!
Gę-gę tu, gę-gę tam,
wszędzie gę-gę, tu i tam.
W dalszej części:
– krowy, mu-mu
– psy, hau-hau
– koty, miau-miau
– myszy, pi-pi
– świnie, chrum-chrum
– konie, iha-ha
– owce, be-be
– kozy, me-me
4 LATKI
I. ,,Z końca świata czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany”.
• stwarzanie okazji do dostrzegania odmienności i autonomii drugiego człowieka,
• doskonalenie tańców, piosenek poznanych podczas zajęć rytmicznych,
• budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci przez recytowanie wierszy i czytanie opowiadań,
• rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy oraz ćwiczenia organizowane i spontaniczne,
II. ,,Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści”.
• rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć, kształcenie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa,
• rozwijanie postawy badawczej i umiejętności obserwacji oraz budzenie dziecięcej ciekawości w poznawaniu środowiska przyrodniczo-społecznego,
• tworzenie okazji do podziwiania otaczającego świata przyrody, tego najbliższego i odległego – egzotycznego,
• prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych rozwijających mięśnie narządów mowy,
• umożliwienie doświadczeń w mówieniu na zadany temat i byciu słuchanym,
• wspieranie samodzielnych, twórczych działań dzieci,
III. ,, Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy”
• poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu,
• kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych,
• obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola,
• nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy,
• rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarach: ciężar i długość/szerokość,
IV. ,, Krąg tematyczny: Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?
• rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz samorzutne,
• dostarczenie dzieciom wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym, typach krajobrazów itp.,
• stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą jako źródłem marzeń, przeżyć i doznań,
• rozwijanie mowy i myślenia przez samodzielne wypowiedzi na temat zbliżających się wakacji – mówienie o swoich marzeniach,
• aranżowanie sytuacji sprzyjających nawiązywaniu życzliwych kontaktów z ludźmi,
Piosenka do utrwalenia
,,Po łące biega lato”
muzyka: Krystyna Kwiatkowska
słowa: Barbara Lewandowska
1.Po łące biega lato,
uwija się jak bąk,
„dzień dobry” mówi kwiatom
i pieści każdy pąk.
Ref.: Kto chce się z latem spotkać,
niech idzie z nami tam,
rumianek i stokrotka
pokażą drogę nam.
2.Pomaga lato pszczołom,
na kwiatach też się zna,
uśmiecha się wesoło
i w berka z wiatrem gra.
Ref.: Kto chce się z latem spotkać…
3.Gdy lato jest zmęczone,
w szałasie sobie śpi
i we śnie gra w zielone,
bo łąka mu się śni.
Ref.: Kto chce się z latem spotkać..
5 LATKI
I. Dzieciaki w ruchu
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej
– klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę
– rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
– odtwarzanie układów przedmiotów i tworzenie własnych
– czynnościowe dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej
– określanie kierunków na kartce
– eksperymentowanie ruchem rozwijające wyobraźnię muzyczną, muzykowanie z użyciem instrumentów i innych źródeł dźwięków
– ćwiczenia w kreśleniu po śladzie, liter i znaków literopodobnych
II. Lato w sadzie i ogrodzie
– doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie 10, liczenie z prawej do lewej i z lewej do prawej, liczenie w przód i wspak
– zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie
– kształtowanie umiejętności rozumienia relacji głoska- litera w czasie zabaw językowych i czytelniczych
– doskonalenie pamięci przez naukę krótkich wierszy i rymowanek
– rozwijanie wyobraźni muzycznej, zachęcanie do swobodnego muzykowania
– zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata
– budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
III. Z wizytą w gospodarstwie wiejskim
– doskonalenie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie latem
– doskonalenie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
– określanie kierunków w praktyce, stosownie pojęć: ,,w prawą stronę”, ,,w lewą stronę”, ,,w przód”, ,,w tył”, ,,w bok’, ,,za”, ,,przed”, ,,między”
– przeliczanie w zakresie 10
– klasyfikowanie, segregowanie, wskazywanie różnic i podobieństw
– doskonalenie umiejętności układania sylab i wyrazów z liter, wyrazów z sylab, krótkich prostych zdań z wyrazów
IV. Co to znaczy być odkrywcą
– wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego
– rozpoznawanie poznanych liter
– klasyfikowanie przedmiotów według różnych warunków
– eksperymentowanie, szacowanie, przewidywanie, dokonywanie pomiaru długości przedmiotów z wykorzystaniem np. dłoni, stopy
– określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
– rozróżnianie strony lewej i prawej
– wdrażanie do poprawnego liczenia przez przeliczanie elementów zbiorów w różnych sytuacjach
V. Nadchodzi lato
– określanie charakterystycznych dla lata zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków
– określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: ,,w prawą stronę”, ,,w lewą stronę”
– budowanie biernego i czynnego słownika dziecka
– wdrażanie do układania i rozwiązywania różnego rodzaju zagadek , rebusów i szarad o tematyce przyrodniczej
– wdrażanie do uważnego słuchania czytanych przez nauczyciela tekstów
– klasyfikowanie, segregowanie i porządkowanie elementów
-wskazywanie różnic i podobieństw
– rozwijanie umiejętności malowania, kolorowania i posługiwania się nożyczkami.
Piosenka do utrwalenia
,,Małpia przygoda”
muzyka i słowa: Renata Szczypior”
W dżungli, w dalekim kraju,
w małpim, zielonym gaju;
mieszkały cztery małpki śmieszne,
małe, rude i pocieszne.
2. Pierwsza – podskakiwała,
druga – trzecią drapała,
gdy trzecia smaczny orzech jadła,
czwarta małpa z drzewa spadła.
3. O! Rety, rety! Co za los! (chlip)
Małpka potłukła sobie nos! (ojoj!)
A pod drzewem tygrys zły
szczerzy ostre kły! (chrr!)
4. Małpko, proszę, nie zwlekaj!
Małpko, szybko uciekaj!
Małpka wysoko podskoczyła,
w wielkich liściach się ukryła.
6 LATKI
I. Sporty letnie:
– Rozwijanie umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw z elementami współzawodnictwa.
– Wdrażanie do współdziałania w zabawie zgodnie z zasadami fair play.
– Kształcenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej.
– Przypomnienie i utrwalenie poznanych liter.
– Kształtowanie umiejętności kodowania.
– Rozwijanie umiejętności tworzenia wyrazów z sylab.
II. Wyjątkowe smaki lata:
– Rozwijanie umiejętności interpretacji muzyki ruchem.
– Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji.
– Rozwijanie umiejętności występowania przed publicznością.
– Rozwijanie słuchu fonematycznego.
– Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka.
– Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach.
III. Zwierzęta na wsi i w domu:
– Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych.
– Budowanie wrażliwości na potrzeby zwierząt.
– Wdrażanie do uważnego słuchania i koncentracji uwagi.
– Kształcenie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań.
– Rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej.
IV. Wkrótce wakacje:
– Aktywne uczestnictwo w różnych formach ruchu.
– Uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk, zarówno przyrodniczych jak i społecznych.
– Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych.
– Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
– Doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi na różne tematy.
– Budowanie zainteresowania regionami Polski.
Piosenka do utrwalenia
„Żegnamy przedszkole ”
( muz. Adam Skorupka, sł. Dorota Gellner)
I. Żegnamy przedszkole,
radosny piękny czas.
Idziemy do szkoły,
niech dalej uczy nas.
Żegnamy przedszkole,
uczniami chcemy być,
w dodatku nie wypada,
w przedszkolu dłużej tkwić.
Ref: Niech lalka nie płacze,
niech nie rozpacza miś,
bo w życiu tak trzeba,
do przodu ciągle iść.
II. Żegnamy przedszkole,
kłaniamy mu się w pas,
niech o nas pamięta,
i czasem wspomni nas.
Żegnamy przedszkole,
radosny piękny czas,
niech inne małe brzdące
zastąpią tutaj nas.
Ref: Niech lalka nie płacze……
III. Żegnamy przedszkole
la la la la la la
żegnamy przedszkole
la la la la la la .
Żegnamy przedszkole,
uczniami chcemy być,
i coraz więcej umieć,
i coraz mądrzej żyć.
Ref: Niech lalka nie płacze…..
;: