GRUPA 3 LATKI
I. ULUBIONE ZABAWY I ZABAWKI
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
– nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
– podejmowanie prób wspólnych zabaw
– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela
Organizowanie zabaw w kącikach zainteresowań i innych miejscach do zabaw
– wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli
– dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
– wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)
II. ZIMA BIAŁA
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą;zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
– poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu
– poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
III. ŚWIĘTA TUŻ TUŻ
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia
– wykonanie upominków,ubieranie choinki.
Piosenka do utrwalenia
„ŚWIĄTECZNA CHOINKO”
I. Świąteczna choinko, w bombkowej sukience,
przyjechałaś z Mikołajem, by nas było więcej.
Przyjechałaś z Mikołajem, teraz bawisz nas.
Ref. Hej, kolęda, śpiewamy wesoło.
Hej, kolęda, śpiewamy radośnie.
Hej, kolęda, śpiewają dzieciaki.
Hej, kolęda, śpiewa cały świat.
II. Świąteczna choinko, teraz jest wesoło,
Zatańczymy z Mikołajem, zatańczymy w koło.
Zatańczymy z Mikołajem, zatańczymy wraz.
GRUPA 4 LATKI
I. Jak wyglądał świat przed milionami lat:
– wzbogacanie wiedzy na temat warunków panujących w prehistorycznym świecie
– rozwijanie sprawności matematycznych
– budzenie zainteresowania dzieci historia Ziemi, rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni przestrzennej
II. Idzie zima ze śniegiem:
– dostrzeganie zmian w krajobrazie charakterystycznych dla zimy
– rozwijanie umiejętności wokalnych i reakcji na zmianę dynamiki
wzbogacanie wiedzy o wyglądzie płatków śniegu, rozwijanie sprawności manualnej
III. Idą święta:
– poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wzbogacenie zasobu słownictwa
– utrwalenie gry na poznanych instrumentach
– utrwalenie pojęć: wysoko, nisko
Piosenka do utrwalenia
( sł. i muz. D i K. Jagiełło)
I. Od samego ranka pada śnieg.
Cała droga nim zasłana.
Dzieci wyszły z domów, cieszą się,
ulepiły już bałwana.
Ref: Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,
trzeszczy mróz, trzeszczy mróz.
Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, trzeszczy mróz
II. Narty przypiął sobie mały Krzyś,
łyżwy założyła Jola,
wszystkie dzieci jechać dzisiaj chcą,
na saneczkach do przedszkola.
Ref: Zima przyszła…..
III. Nawet mały kotek cieszy się,
łapiąc w łapki płatki śniegu.
Chciał dogonić wszystkich- no i bęc,
wpadł na zaspę w pełnym biegu.
Ref: Zima przyszła………
GRUPA 5 LATKI
I ,,Jak wyglądał świat przed milionami lat”
-
poznanie wyglądu i nazw dinozaurów,
-
poznanie litery L,l; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia,rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem; rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
-
rozwijanie sprawności manualnej z wykorzystaniem różnego rodzaju materiałów,
-
poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla; rozwijanie mowy,
-
rozwijanie słuchu fonematycznego,
II ,,Idzie zima ze śniegiem”
-
rozwijanie mowy;zapoznanie z oznakami zimy,
-
zapoznanie litery Y,y; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 7; poznanie nazw dni tygodnia,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności wykonywania kroków walca,
-
poznawanie wiadomości o urządzeniach elektrycznych,
-
rozwijanie sprawności manualnej z użyciem różnych materiałów,
-
poznanie nazw sportów zimowych,
-
badanie i określanie właściwości śniegu; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych,
-
ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu,
III ,,Idą święta”
-
rozwijanie mowy; zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
-
poznanie litery R,r; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania; rozumienie sensu informacji w formie symboli,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni; reagowanie na dźwięk o różnej wysokości,
-
rozwijanie umiejętności manualnej; składanie formy przestrzennej wg. instrukcji,
-
zapoznanie z tradycjami świątecznymi; rozwijanie mowy,
-
zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności; przygotowanie prostych wypieków,
-
utrwalenie swojego adresu zamieszkania,
Piosenka do utrwalania
,,Zima”
Taka cisza dookoła,
tak się zmienił park i las.
Nocą przyszła do nas zima,
zasypała śniegiem cały świat.
Ref: Pada śnieg, pada śnieg, pada biały śnieg.
Pada śnieg, pada śnieg, biały śnieg.
Patrz, śnieżynki tańczą walca
i wirują z wiatrem w takt.
Wznoszą się wysoko w górę.
Niech ten taniec dług trwa.
Ref: Pada śnieg, pada śnieg, pada biały śnieg.
Pada śnieg, pada śnieg, biały śnieg.
Jest tak pięknie, tak jak w bajce,
jakby ktoś odmienił świat.
Jakby czarodziejską różdżką
zmienił wszystko wokół nas.
Ref: Pada śnieg, pada śnieg, pada biały śnieg.
Pada śnieg, pada śnieg, biały śnieg.
GRUPA 6 LATKI
I Poznajemy przyrodę
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późnią jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku ( zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
– przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
II Poznajemy przyrodę
– obserwowanie zmian zachodzących zimą: zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
– poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
– poznawanie wybranych właściwości śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
III Nasze rodziny
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
– rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
– rozpoznawanie cyfr
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
Piosenka do utrwalenia
1. Przyjechał Mikołaj do naszego miasta,
Szuka grzecznych dzieci, niespodzianki dla nich ma!
Lubi pić herbatkę przy kawałku ciasta.
Więc go zaprosimy! Może nam coś da?
Ref.: I choć głośno dziś krzyczała cała grupa, że niedobra była zupa!
Chociaż chłopcy przeszkadzali i pani nie słuchali,
przybądź do nas, Mikołaju, poprawimy się!
Choć dziewczynki dziś zamknęły się w łazience
I miśkowi myły ręce,
chłopcy głośno rozmawiali i pani nie słuchali,
przybądź do nas, Mikołaju, poprawimy się
2. Cztery renifery ciągną białe sanie,
a na saniach worek taki wielki, że ho, ho!
Mikołaja zaraz prośmy na śniadanie,
Wszyscy razem głośno zawołajmy go!
Ref.: I choć głośno dziś krzyczała cała grupa, że niedobra była zupa!
Chociaż chłopcy przeszkadzali i pani nie słuchali,
przybądź do nas, Mikołaju, poprawimy się!
Choć dziewczynki dziś zamknęły się w łazience
I miśkowi myły ręce,
chłopcy głośno rozmawiali i pani nie słuchali,
przybądź do nas, Mikołaju, poprawimy się
3. Czekaliśmy wszyscy na te odwiedzinki.
Czekaliśmy długo na prezentów miły czas.
Przyjedź, Mikołaju, do naszej rodzinki!
Zanim znów odjedziesz w ciemny, mroźny las.
Ref.: I choć głośno dziś krzyczała cała grupa, że niedobra była zupa!
Chociaż chłopcy przeszkadzali i pani nie słuchali,
przybądź do nas, Mikołaju, poprawimy się!
Choć dziewczynki dziś zamknęły się w łazience
I miśkowi myły ręce,
chłopcy głośno rozmawiali i pani nie słuchali,
przybądź do nas, Mikołaju, poprawimy się.