3 LATKI
I. Jesteśmy samodzielni w kuchni:
– poznawanie pracy kucharki
– rozwijanie poczucia rytmu
– poznawanie przeznaczenia sztućców
– rozwijanie sprawności manualnych
II. Baśniowy świat:
– rozwijanie mowy
– rozwijanie sprawności manualnej
– umuzykalnianie dzieci
– rozwijanie umiejętności liczenia
– rozwijanie mowy
III. Chciałbym być matematykiem:
– rozwijanie mowy
– określanie wysokości przedmiotów
– rozwijanie umiejętności określania masy przedmiotów
– rozwijanie sprawności manualnych
– rozwijanie umiejętności ilustrowania piosenki ruchem
IV. Chciałbym być muzykiem:
– zachęcanie do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat
– usprawnianie narządów artykulacyjnych
-zapoznanie z wybranymi instrumentami muzycznymi
-łączenie muzyki z ekspresją ruchową
– rozwijanie sprawności manualnych
Piosenka do utrwalenia
„ Gra muzyka”
( sł. i muz. Bożena Forma)
I. W domu gra muzyka
od samego rana,
śpiewa woda w kranie,
śpiewa moja mama.
II. Idę do przedszkola,
wiatr piosenkę śpiewa,
z nim śpiewają ptaki,
z nim śpiewają drzewa.
III. Wszędzie gra muzyka,
w domu i na dworze,
śpiewaj razem z nami,
jeśli tylko możesz.
4 LATKI
I Nasza edukacja matematyczna
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, i nocy
II Nasza Ziemia
– poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus, słuchanie ciekawostek na ich temat
– gromadzenie literatury, zdjęć albumów związanych z kosmosem
– poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
III Poznajemy przyrodę
– poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
– wyjaśnienie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków
IV Poznajemy przyrodę
– poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
Piosenka do utrwalenia
,,Trzej kosmici’
(sł. S. Karaszewski, muz. S. Marciniak)
Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem.
Ten w talerzu, tamten w spodku,
trzeci leciał w dzbanku.
Ref: Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci, drżący, chlupiący
jak ta kawa z mleczkiem.
Trzej kosmici, trzej kosmici
wpadli przez okienko.
W pokoiku na stoliku
lądowali miękko.
Ref: Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci, drżący, chlupiący
jak ta kawa z mleczkiem.
5 LATKI
I ,, Czy jesteśmy sami w kosmosie? ”
-
rozwijanie mowy,
-
zapoznanie z drukowaną literą p: małą i wielką,
-
rozwijanie umiejętności liczenia,
-
rozwijanie sprawności manualnych,
-
umuzykalnienie dzieci,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
II ,, Zimowe zabawy”
-
rozwijanie mowy oraz koncentracji uwagi,
-
rozwijanie umiejętności rozwiązywania i układania zagadek i zadań,
-
zapoznanie z drukowaną literą g: małą i wielką,
-
wyczuwanie ciała i przestrzeni, odzwierciedlanie charakteru muzyki za pomocą ruchu,
-
rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności współdziałania w zespole,
-
rozwijanie sprawności fizycznej i skoordynowanego działania,
-
rozwijanie sprawności fizycznej rozwijanie poczucia rytmu,
-
rozwijanie inwencji twórczej,
III, IV,, Wspólne zabawy” –tygodnie feryjne
-
rozwijanie aktywności twórczej,
-
rozwijanie mowy, myślenia i wyobraźni,
-
rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej,
-
dostrzeganie rytmów i ich kontynuowanie,
-
rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek: wzrokowych, słuchowych i słownych,
-
rozwijanie twórczości muzycznej, poczucia rytmu,
-
usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-
wzbudzanie zainteresowania literaturą,
-
rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
-
rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 8.
Piosenka do utrwalenia
,,Buch w śnieżny puch”
(sł. A Bernat, muz. Z. Ciechan)
I
Pani zima sypie śniegiem,
my za panią zimą biegiem…
Ref.: Puch, puch, puch,
śnieżny puch,
jak to miło w taki puch zrobić buch.
II
Pani zima, biała pani,
hasa w śniegu razem z nami…
Ref.: Puch, puch, puch,
śnieżny puch,
jak to miło w taki puch zrobić buch.
III
Pani zima ciągnie sanki,
a na sankach my – bałwanki…
Ref.: Puch, puch, puch,
śnieżny puch,
jak to miło w taki puch zrobić buch.
6 LATKI
I. Nie jesteśmy sami w kosmosie
– poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa; wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz
– poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat
– gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
– poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
– poznawanie ciekawostek, legend na temat satelity Ziemi- Księżyca
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8
– wprowadzenie litery p – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
II. W świecie zwierząt
– poznanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
– nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych
– zapoznanie z literą z – małą i wielką , drukowaną i pisaną
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
– rozpoznawanie cyfr
– rozwijanie sprawności fizycznej
III. Zwierzęta sprzed milionów lat
– poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości
– poznawanie wybranych zwierząt ( dinozaury) i roślin ( np. Olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
– poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
– zapoznanie z literą u – małą i wielką, drukowaną i pisaną
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
IV. Marcowa pogoda
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. Coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki( skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty ( przebiśniegi, krokusy)
– zapoznanie z literą c – małą i wielką, drukowaną i pisaną
– czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– utrwalanie poznanych liter
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania
– rozpoznawanie cyfr
Piosenka do utrwalenia
,,Kosmiczny sen”
(sł. i muz. K. Gowik )
I. Czterej kosmici przylecieli,
w moim pokoju przystanęli.
Mówią: ,,Dzień dobry, my przepraszamy,
ale pewnego chłopca szukamy.
Ten chłopiec wielkim jest leniuszkiem
i często chowa się pod łóżkiem,
Nie słucha taty, na brata krzyczy
i nie chce mamie swej pomóc w niczym.”
Ref.: A przecież trzeba dobrym być,
słodką minę mieć,
bo inaczej trochę wstyd…
Być leniuszkiem? Nie!
Być kłamczuszkiem? Nie!
Lepiej iść do mamy i przytulić się.
II. Czterej kosmici odlecieli,
bo porozmawiać z kim nie mieli.
A ja czerwony jak pan buraczek
pod łóżkiem leżę, ze wstydu płaczę…
A potem bardzo się zdziwiłem,
bo się po prostu obudziłem.
To tylko sen był, och, wspaniale!
Już nigdy zły nie będę wcale.
Ref.: A przecież trzeba…