– ukazanie sposobu niesienia pomocy starszym osobom
– rozwijanie sprawności manualnej
– rozwijanie mowy
Piosenka do utrwalenia
„ Bałwanek”
( sł. i muz. Bożena Forma)
I. Ulepiła zima
dla dzieci bałwanka,
wszyscy się radują
od samego ranka.
Ref: Tańczy, tańczy z nami
mroźna pani zima,
tańczyć nagle z zimą
bałwanek zaczyna.
II. Stoją dzieci w kole,
piosenkę śpiewają,
prezent dla bałwanka
bardzo ładny mają.
Ref: Tańczy……..
III. Kolorową czapkę,
szalik kolorowy
oraz zaproszenie
na koncert zimowy.
Ref: Tańczy…..
4 LATKI
I Interesujemy się książką
– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich
– odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
– recytowanie, indywidualnie i zespołowo krótkich wierszy
– oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje,
obrazki
– słuchanie czytanek przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego
II Poznajemy przyrodę
– dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
III Nasze rodziny
– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
– podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babcia to mama mamy lub mama taty.
– uczestniczenie w krótkich programach artystycznych
IV Poznajemy przyrodę
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
– poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
Piosenka do utrwalenia
„Rom, pom, pom”
Słowa i muzyka D i K Jagiełło
To najnowszy taniec rom, pom, pom,
same nogi rytm ten tańczyć chcą,
więc podajmy sobie ręce, raz, dwa, trzy
i zatańczmy dookoła ja i ty.
Rom, pom, pom, rom, pom, pom,
chciałbym stanąć w miejscu, ale nogi tańczyć chcą.
Rom, pom, pom, rom, pom, pom,
ja chcę stanąć, nogi tańczyć chcą. (bis)
Teraz się odwróćmy, jeden skok,
podajemy ręce tyłem w bok.
Kołyszemy się w rytm tańca, raz i dwa
i zabawa przedszkolaków dalej trwa.
Rom, pom, pom…
Zawiążemy koło wszyscy wraz,
unieść ręce w górę nadszedł czas.
Cztery kroki więc do przodu, piękny skłon,
a na koniec zaśpiewamy rom, pom, pom.
Rom, pom, pom…
5 LATKI
I ,,W krainie baśni?”
rozwijanie mowy i myślenia,
rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności grania na instrumentach
perkusyjnych,
zapoznanie z drukowaną literą s: małą i wielką,
rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej,
prezentowanie swoich wiadomości we współdziałaniu z innymi,
rozwijanie integracji percepcyjno-motorycznej,
zapoznanie z nazwami dni tygodnia,
łączenie muzyki z ruchem, rozwijanie wyczucia ciała i przestrzeni,
porównywanie liczebności z użyciem znaków: =, >, <,
zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem księgarni,
II ,, Zimowe potrzeby ptaków”
rozumienie konieczności dokarmiania ptaków,
zapoznanie z drukowaną literą n: małą i wielką,
rozwijanie sprawności fizycznej.
rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej,
rozwijanie mowy i myślenia przyczynowo- skutkowego,
rozwijanie poczucia rytmu,
usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz rozwijanie słuchu fonematycznego,
rozpoznawanie części wspólnej zbiorów,
zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
III ,, Rodzice rodziców”
rozwijanie mowy, logicznego myślenia i spostrzegawczości,
budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
zapoznanie z drukowaną literą b: małą i wielką,
rozwijanie sprawności manualnej,
rozwijanie umiejętności wokalnych,
rozwijanie umiejętności dodawania,
rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej,
wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7,
rozwijanie umiejętności współdziałania,
IV ,, Tak mija nam czas”
poznawanie pracy zegarmistrza,
zapoznanie z nazwami miesięcy,
zapoznanie z drukowaną literą w: małą i wielką,
rozwijanie sprawności fizycznej,
rozwijanie logicznego myślenia,
zachęcanie do hodowania roślin,
umuzykalnianie dzieci,
utrwalanie nazw pór dnia,
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
próby zrozumienia pojęć: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość,
rozwijanie sprawności manualnej,
Piosenka do utrwalenia
,,Ptasi bar’’
(sł. i muz. K. Gowik)
I. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!
Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak!
II. W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
Ref.: Ptasi bar..
6 LATKI
I. Pamiętamy o zwierzętach
– dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
– zapoznanie z literą n – małą i wielką, drukowaną i pisaną
II. Zabawy na śniegu
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku ( zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
– przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
– zapoznanie z literą g- małą i wielką, drukowaną i pisaną
III. Babcia i dziadek
– wykonanie upominków dla babci i dziadka z okazji ich święta
– rozwijanie mowy
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– zapoznanie z literą b- małą i wielka, drukowaną i pisaną
– utrwalanie poznanych liter
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7
– prezentowanie swoich umiejętności
IV. Tak mija nam czas
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– poznawanie wybranych mierników czasu – od starożytności do dnia dzisiejszego
– nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór i noc