3 LATKI
I. Kody jesieni:
-rozwijanie wrażliwości i umiejętności wokalnych,
-wielozmysłowe poznawanie warzyw i owoców,
-rozwijanie wiedzy dzieci na temat darów jesieni,
-wzbogacanie wiedzy dziecka na temat życia zwierząt jesienią,
-rozwijanie kreatywności i wyobraźni.
II. W krainie emocji i uczuć:
-rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych,
-budowanie wiedzy o emocjach oraz wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci,
-rozwiązywanie zagadek dotyczących emocji,
-kształtowanie umiejętności określanie położenia przedmiotów w przestrzeni,
-rozwijanie sprawności manualnej i zainteresowania przyrodą,
III. W krainie zdrowia:
– rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych,
-kształtowanie umiejętności logicznego myślenia w toku rozwiązywania zagadek zawodach,
-budowanie wiedzy o zdrowym odżywianiu, zapoznanie z zasadami właściwego odżywiania się,
-kształtowanie umiejętności matematycznych zakresie dodawania ,odejmowania przeliczania i porównywania długości,
-rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
IV. Wśród zwierząt:
-przygotowanie dziecka do właściwego kontaktu ze światem zwierząt,
-kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami,
-uwrażliwienie dzieci na potrzeby zwierząt,
-wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych,
-rozwijanie pomysłowości i sprawności manualnych podczas wykonywania pracy plastycznej.
V. Wśród przyjaciół:
-kształtowanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
-stymulowanie dzieci do budowania wiedzy o otaczającym świecie przyrody przez obserwowanie i analizowanie najbliższego otoczenia,
-kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania – zabawy matematyczne doskonalące liczenie do 3,
– rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
Piosenka do utrwalenia
,,Jesień”
1. Jesień dziś przybyła
Teraz jest tu z nami
Szur, szur, szur zatańczy
Z wiatrem i ptakami
Ref. Deszcz od rana pada, kap, kap, kap
Teraz krople deszczu złap, złap,złap
Wiatr piosenkę śpiewa,
Szumią z wiatrem drzewa
Szu, szu, szu, szu, szu, szu, szu
2. Z drzewa spadają liście
Mgła pola odkryła
A ciepłe słoneczko
Chmura zasłoniła.
4 LATKI
I. Jesień w sadzie i w ogrodzie
– rozwijanie mowy
– utrwalenie informacji o owocach
– rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 4
– porównywanie liczebności zbiorów
– rozwijanie umiejętności tanecznych
– rozwijanie sprawności manualnej
– rozwijanie sprawności fizycznej
– kształtowanie odruchu prawidłowej postawy
– dbanie o porządek na stanowisku pracy
– tworzenie kącika owoców i warzyw
– wykonanie sałatki owocowej.
II. Zwierzęta jesienią
– wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy
– rozwijanie umiejętności segregowania
– rozwijanie pamięci
– rozwijanie zdolności koncentracji podczas działania
– rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej
-rozwijanie sprawności fizycznej
– wzbogacanie wiedzy o zwierzętach leśnych
– rozwijanie sprawności manualnej.
III. Moja rodzina i mój dom
– nazywanie członków rodziny
– rozwijanie mowy
– uczestniczenie w zabawach integracyjnych
– rozwijanie intuicji geometrycznej
– uczestniczenie w zabawach integracyjnych
– rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej
– nawiązywanie relacji rówieśniczych
– rozwijanie sprawności ruchowej
– rozwijanie świadomości własnego ciała oraz poczucia rytmu
– rozwijanie umiejętności plastycznych
– budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy
IV. Domowi ulubieńcy
– utrwalenie nazw zwierząt domowych
– rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 4
– segregowanie obrazków ze zwierzętami przez dopasowywanie do nich właściwych akcesoriów
– rozwijanie kreatywności i wyobraźni
– rozwijanie mowy
– rozwijanie sprawności fizycznej
– kształtowanie odruchu prawidłowej postawy
– rozwijanie sprawności manualnej
– poznanie głosów wybranych zwierząt
– poznanie zasad właściwej opieki nad zwierzętami
Piosenka do utrwalenia
„Owoce i warzywa”
B.Forma
1. Gruszki, śliwki, jabłka,
Ludzie je zjadają,
Słodkie i witamin
Wiele w sobie mają.
Ref: Witamina A, witamina C
Są w owocach i warzywach.
Każdy o tym wie.
2. Groszek, pomidory
I inne warzywa
Zdrowe i dlatego
Często je spożywaj.
Ref: Witamina A….
3. Zupa jarzynowa,
Przecier ogórkowy.
Jedz warzywa i owoce
Będziesz zawsze zdrowy.
Ref : Witamina A…
5 LATKI
I. Kody jesieni
– rozwijanie wrażliwości i umiejętności wokalnych
– rozwijanie pomysłowości i kreatywności
– wielozmysłowe poznawanie owoców i warzyw
– rozpoznaje literę o, O wśród innych liter
– rozwijanie wiedzy dzieci na temat darów jesieni
– rozwijanie sprawności fizycznej
– wzbogacenie wiedzy na temat życia zwierząt jesienią
– rozwijanie umiejętności liczenia
– rozwijanie kreatywności i wyobraźni
II. W krainie emocji i uczuć
– rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach
– wzbogacanie czynnego słownictwa
– budowanie wiedzy o emocjach
– wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć
– kształtowanie umiejętności położenia przedmiotów w przestrzeni
– kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
– zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 1
– rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
– rozwijanie sprawności manualnej i zainteresowania przyrodą
III. W krainie zdrowia
– budowanie wiedzy na temat zdrowia
– rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych
– stymulowanie kreatywnego myślenia i wyobraźni
– rozpoznanie litery l, L wśród innych liter
– rozwijanie pamięci słuchowej i refleksu
– zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
– zapoznanie z liczbą 2
– kształtowanie umiejętności matematycznych w zakresie dodawania, odejmowania, przeliczania i porównywania długości
– rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi
IV. Wśród zwierząt
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i plastycznych
– rozpoznawanie i nazywanie zwierząt domowych
– kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt, zapoznanie z ich potrzebami
– rozwijanie mowy
– rozpoznanie litery a, A wśród innych liter
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
– uwrażliwienie na potrzeby zwierząt
– rozwijanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość
– zapoznanie ze zwierzętami leśnymi
– rozwijanie pomysłowości i sprawności manualnej
V. Wśród przyjaciół
– kształtowanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
– rozwijanie sprawności fizycznej
– kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
– doskonalenie umiejętności współpracy
– rozwijanie zainteresowania światem przyrody
– rozwijanie orientacji w przestrzeni, wskazywanie prawej ręki i lewej ręki
– rozwijanie umiejętności przeliczania
– rozwijanie mowy
– rozwijanie sprawności manualnej
– kształtowanie ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej.
Piosenka do utrwalenia
,,Domowe zwierzaki”
( sł. i muz. Bożena Forma)
Marzy o piesku mały Krzyś,
a o kotku Romek.
Królika bardzo Zosia chce,
a chomika Tomek.
Ref.: A ja pieska mam i o niego dbam.
A ja kotka mam i o niego dbam.
Każde zwierzątko inne jest,
zapamiętaj sobie.
Jeśli zwyczaje jego znasz,
ufa wtedy tobie.
Ref.: A ja pieska mam…
Zwierzaka w domu każdy ma,
to przyjaciel jego.
Spędza z nim wspólnie wolny czas,
jak z dobrym kolegą.
Ref.: A ja pieska mam…
6 LATKI
I. Kody jesieni:
– rozwijanie pomysłowości i kreatywności, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności współdziałania w grupie
– kształtowanie świadomości oddechu, rozwijanie mowy i myślenia
– rozwijanie zainteresowania światem przyrody
– rozwijanie sprawności fizycznej
– rozwijanie myślenia matematycznego
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
II. W krainie emocji i uczuć :
– rozwijanie umiejętności słuchowych i uważności
– rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach
– budowanie wiedzy dziecka na temat siebie i świata przyrody
– rozwijanie sprawności fizycznej
– rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami
– rozwijanie sprawności manualnych
III. W krainie zdrowia:
– rozwijanie poczucia rytmu i pulsu muzyki, rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości
– rozwijanie pamięci słuchowej, rozwijanie mowy i myślenia
– zapoznanie z wartościami odżywczymi owoców i warzyw
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
– rozwijanie myślenia matematycznego
– rozwijanie umiejętności motorycznych
IV. Wśród zwierząt:
– rozwijanie empatii, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i plastycznych
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta będące pod naszą opieką
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
– wdrażanie do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego
– rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych oraz poprawnego przeliczania
– rozwijanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
V. Wśród przyjaciół:
– rozwijanie aktywności twórczej: muzycznej, ruchowej
– rozwijanie przyjaznych kontaktów z rówieśnikami
– rozwijanie umiejętności gry zespołowej na instrumentach perkusyjnych
– rozwijanie umiejętności rzucania i łapania piłkI
– rozwijanie zainteresowania światem przyrody
– rozwijanie zainteresowań i zdolności ruchowych
– rozwijanie kreatywności
Piosenka do utrwalenia
„ Jesień fajne ma kałuże”
( sł. i muz. Robert Magielnicki)
1. Wiosną słońce lekko przygrzewa.
Latem w sadzie wszystko dojrzewa.
Jesień….a czy może być miło,
kiedy zimno się zrobiło.
Ref: Jesień fajne ma kałuże.
I jesienią śpimy dłużej.
Jesień nie jest taka zła.
Jesień nam na liściach gra.
2. Wiosną kwitną kwiaty i drzewa.
Latem rano skowronek śpiewa.
Jesień- czy to pora deszczowa,
w chmurach coś dobrego chowa.
Ref: Jesień fajne ma kałuże…….