3 LATKI
I. POLSKA MÓJ DOM
– określanie miejsca zamieszkania ( miasto, wieś)
– podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
– poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.
II. ŁĄKA WIOSNĄ
– oglądanie kwitnących roślin; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
– określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
III. ŚWIĘTO RODZICÓW
– podawanie informacji jak mają na imię mama, tata
– dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny
IV. ŚWIĘTO DZIECI
– podawanie swojego imienia, nazwiska
– określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu
– określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć
– współdecydowanie w ubiorze, wyborze zabawek, zabaw
– doświadczanie na konkretnych przykładach ( sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi.
Piosenka do utrwalenia
,,Koncert”
( sł. i muz. J. Kucharczyk)
Żabka, żabce zakumkała
Na zielonej łące,
Że za chwilę się rozpocznie
Pierwszy żabi koncert
Kum, kuma, kuma Rech, rechu, rech,
Ile tu żabek zielonych jest
Kum, kuma, kuma,Rech, rechu, rech,
Wszędzie tu słychać żabi śpiew
Kum, kuma, kuma,Rech, rechu, rech,
Ile tu żabek zielonych jest
Kum, kuma, kuma,Rech, rechu, rech,
Wszędzie tu słychać żabi śpiew
Skaczą żabki i w zielone
Bawią się wesoło,
Rechotają i kumkają,
Wszędzie słychać wkoło
Kum, kuma, kuma,Rech, rechu, rech,
Ile tu żabek zielonych jest?
Kum, kuma, kuma,Rech, rechu, rech,
Wszędzie tu słychać żabi śpiew
Kum, kuma, kuma,Rech, rechu, rech,
Ile tu żabek zielonych jest
Kum, kuma, kuma,Rech, rechu, rech,
Wszędzie tu słychać żabi śpiew
4 LATKI
I. Moja miejscowość, mój region:
– rozwijanie zainteresowania miejscem zamieszkania
– przybliżanie wiadomości na temat polskich gór
– rozwijanie sprawności ruchowej
– poznawanie cech charakterystycznych dla wsi i dla miasta
II. Moja ojczyzna:
– kształtowanie poczucia przynależności narodowej
– utrwalenie nazw i wyglądu symboli narodowych
– zachęcanie do dbałości o odpowiednią postawę
– zapoznanie z legendą o Syrence
III. Łąka w maju:
– rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą
– zapoznanie z różnymi możliwościami spędzania czasu wolnego na łące w maju
– rozwijanie orientacji przestrzennej
– wzbogacanie wiedzy na temat wybranych środowisk przyrodniczych
IV. Święto rodziców:
– uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka
– zapoznanie z rolą mamy i taty w życiu dziecka
– rozwijanie umiejętności matematycznych
– poznanie sposobów sprawiania rodzicom niespodzianek
Piosenka do utrwalenia
” Tu mieszkam”
( sł. Edyta Jarząbek, muz. Krzysztof Żesławski)
I. To jest moje miast, zna historii wiele.
Ratusz, zamek, rynek i piękne aleje.
Ref: Kocham moje miasto,
miasteczko czy wieś.
Legendami swymi słynie.
Czy je poznać chcesz?
II. Chodzę ulicami, zwiedzam i poznaję,
moich sławnych przodków piękne obyczaje.
Ref: Kocham moje miast….
III. Bo gdy będę babcią z siwiuteńkim włosem,
będę nucić wnukom cichuteńkim głosem.
Ref: Kocham moje miasto…….
5 LATKI
Moja Ojczyzna.
– rozwijanie mowy i myślenia,
– poznanie historii powstania Warszawy,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– porównywanie ilości płynów w butelkach, poznawanie miar płynów,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– zapoznanie z wyglądem mapy Polski,
– zapoznanie z nazwami państw należących do UE,
– zachęcanie do przygotowania prostych posiłków,
– zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem – duńskim pisarzem,
Łąka w maju.
– zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– rozwijanie umiejętności szeregowania,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– obserwowanie roślin i zwierząt,
– poznanie roślin zielnych,
Projekt ,,Zabawki Ekologiczne”.
– rozwijanie świadomości ekologicznej,
– rozwijanie aktywności twórczej,
– poszerzenie wiedzy na temat właściwości metali,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– docenianie użyteczności rzeczy pochodzących z recyklingu,
– wdrażanie do poszanowania ludzi wykonujących rożne zawody,
– budzenie ciekawości poznawczej,
– przypominanie wiedzy o ekologii i recyklingu,
– rozwijanie sprawności zgodnej współpracy i planowania,
Święto rodziców.
– rozwijanie mowy, słuchu fonematycznego,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– określanie i porównywanie wzrostu dzieci,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– kształtowanie poczucia rytmu,
– rozwijanie sprawności manualnej, wykonywanie pracy wg. instrukcji,
Piosenka do utrwalania
,,Wiosna na łące”
1. Dziś na łące przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref. Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
2. Świerszczyk zielone stroi skrzypce
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze
Ref. Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref. Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
6 LATKI
I W świecie muzyki
– indywidualne śpiewanie piosenek
– wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie
– wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów
– czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
– określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od
II Mój region, moje państwo, moja Unia
– nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc
– poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
– tworzenie planu swojego osiedla, swojej miejscowości
– słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary
– poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego np. jego powstania
– podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
– poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
– nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski
– czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
III Łąka wiosną
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
– czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
– poznawanie nominałów wybranych monet i banknotów; używanie ich papierowych sylwet w zabawie
IV Moi rodzice
-podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
– opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
– określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
– czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców i innych zbiorów zastępczych
– rozpoznawanie cyfr i liczby 10