3 LATKI
I Nadeszła wiosna
− poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach
− zakładanie w sali zielonego ogródka, poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin; zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin
II Wiosna na wsi
− poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
− nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
− wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
III Ochrona przyrody
− nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
− niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
− wyrzucanie śmieci do kosza
IV W świecie teatru
− oglądanie przedstawień dla dzieci w przedszkolu
− oglądanie przedstawień teatralnych w wykonaniu kolegów i koleżanek
− naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt.
Piosenka do utrwalenia
,,Na podwórku”
(sł. i muz. B. Forma)
I. Na podwórku mieszka kaczka,
bardzo głodna nieboraczka.
Krzyczą kury i indyczki,
kogut, gęsi i perliczki.
Wszyscy pusto w brzuchach mają,
gospodarza wciąż wzywają.
Gdzie się podział pan gospodarz?
Kiedy nam śniadanie poda?
Ref.: Wtem gospodarz się pojawia,
daje karmę, sypnie ziarna.
Do poideł wodę wlewa.
Czy wam jeszcze czegoś trzeba?
II. Konik z worka skubie siano,
trawę woli cielak z mamą,
pani koza z koźlątkami
oraz owca z jagniętami.
Brzuszki wszyscy napełnili.
Jedząc, trochę się zmęczyli.
Kwoka z dziećmi odpoczywa,
w chłodnym miejscu się ukrywa.
Ref.: Wtem gospodarz…
4 LATKI
I. Wiosna na wsi
– poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
– nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
II. Dbamy o Ziemię
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. Zatruwanie wód , powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
– nieniszczenie roślin, np. Niełamanie gałęzi drzew
– pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zimą
– wyrzucanie śmieci do kosza
– sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi
– niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
– szanowanie wody, niemarnowanie jej
– wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków
III. Zabawa w teatr
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych – naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt
– swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
– przygotowanie kącika teatralnego
IV. Wszystko może być muzyką
– nauka prostych piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
– poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych
– reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu
– rozpoznawanie wybranych instrumentów po wydawanych przez nie dźwiękach i wyglądzie; nazywanie muzyków grających na tych instrumentach.
Piosenka do utrwalenia
,,Śpiewaj tak jak on”
Szumią w lesie stare drzewa
Kos piosenkę z nami śpiewa
Śpiewaj, śpiewaj tak jak on
Ding-dong, ding-dong, ding-dong
Ding-dong, ding-dong, ding-dong
Siedzi czyżyk na gałązce
Szpak zaprosił go na koncert
Śpiewaj, śpiewaj tak jak on
Ding-dong, ding-dong, ding-dong
Ding-dong, ding-dong, ding-dong
Dzięcioł stuka w korę drzewa
Cały las już z nami śpiewa
Śpiewaj, śpiewaj tak jak on
Ding-dong, ding-dong, ding-dong
Ding-dong, ding-dong, ding-dong
5 LATKI
I. Wielkanoc:
– poznawanie zwyczajów wielkanocnych
– przeliczanie i dodawanie w zakresie 10
– poznawanie różnych pisanek
– kształtowanie poczucia rytmu
-poznawanie budowy i właściwości jajka
-zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek
II. Wiosenne powroty:
– poznawanie nazw ptaków
– rozwijanie sprawności fizycznej
– utrwalenie cech ptasich na podstawie wilgi
– budzenie zainteresowania przyrodą
III. Wiosna na wsi:
– poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka
– rozwijanie umiejętności mierzenia
– rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały
– poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka
– rozwijanie mowy
IV. Dbamy o przyrodę:
– kształtowanie postaw proekologicznych
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania
– zachęcanie do segregowania śmieci
– wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin
Piosenka do utrwalenia
„ Wołanie wiosny”
( sł i muz Krystyna Gowik)
I. Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref: Zielona wiosenka nas woła
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące. ( 2x)
II. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze baki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa ja srebrzysty dzwonek.
Ref: Zielona wiosenka……….
III. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!
Ref: Zielona wiosenka………
6 LATKI
I ,,Chciałbym być sportowcem”
-
rozwijanie mowy i pamięci słuchowej ,
-
zapoznanie z literą j: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
zachęcanie do zabaw ruchowych,
-
rozwijanie słuchu fonematycznego,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zachęcanie do wspólnego odpoczynku z rodzicami,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem stadionu sportowego,
II ,,Cuda i dziwy”
-
rozwijanie aktywności twórczej,
-
zapoznanie z literą f: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
wyrabianie postawy proekologicznej,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu,
-
poznawanie zjawiska powstawania dnia i nocy,
-
rozwijanie mowy,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
III ,,Mali strażnicy przyrody”
-
uświadamianie konieczności dbania o lasy,
-
zapoznanie z literą ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
rozwijanie poczucia troski o najbliższe otoczenie i odpowiedzialności za nie
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu,
-
rozwijanie poczucia rytmu i muzykalności,
-
uświadamianie konieczności segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
uświadamianie konieczności dbania o środowisko naturalne,
-
rozwijanie umiejętności prawidłowego artykułowania głosek s, sz,
IV ,,Jestem Polakiem i Europejczykiem”
-
rozwijanie percepcji słuchowej,
-
zapoznanie z literą h: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
-
przybliżenie charakterystycznych miejsc znajdujących się w swojej miejscowości,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zapoznanie z symbolami narodowymi,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
poznawanie herbu Warszawy, nazwy miasta, jej pochodzenia oraz wybranych zabytków,
-
rozwijanie mowy,
-
umuzykalnienie dzieci,