– zachęcanie do utrzymywania porządku wokół siebie
Piosenka do utrwalenia
„ Mój dom”
( sł. i muz. Bożena Forma)
1.Mój dom to duże okna
i bardzo jasne ściany,
to miejsce, w którym razem
z rodziną czas spędzamy.
2.Mój dom to mój pokoik,
zabawki, książki, biurko
i drzwi, które prowadzą
przez taras na podwórko.
3.Mój dom to moje miejsce,
do niego chętnie wracam,
bo tutaj mam przyjaciół,
rodziców, siostrę, brata.
4 LATKI
I. Nasza miejscowość nasz region.
– określanie miejsca zamieszkania
– poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych – kształtowanie poczucia rytmu
– rozwijanie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania
II. Nasz kontakt z techniką.
-bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych: telewizor, komputer ,itp.
-poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego
– rozwijanie mowy
– nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie
– umuzykalnienie dzieci
– rozwijanie sprawności manualnej
III. Poznajemy przyrodę.
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią występujących zjawisk atmosferycznych ,np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
– dbanie o higienę poprzez : codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach
– rozwijanie umiejętności liczenia
– zapoznanie z pracą stomatologa
– rozwijanie mowy
– rozwijanie umiejętności wokalnych
Piosenka do utrwalenia.
„Daj mi rączkę”
Daj mi rączkę, dam ci ja,
zatańczymy raz i dwa.
Dookoła na paluszkach,
leciuteńko tak jak muszka,
dookoła na paluszkach,
leciuteńko tak jak muszka.
II. Teraz nóżką wytupiemy
i rączkami wyklaszczemy.
Jeszcze tylko skoki dwa,
dookoła raz i dwa, dookoła raz i dwa
jeszcze tylko skoki dwa.
5 LATKI
I. ,,Domy i domki”
rozwijanie wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu,
rozwijanie sprawności manualnej,
zapoznanie z literą i: drukowaną małą i wielką,
rozwijanie umiejętności liczenia,
poznawanie cech trójkąta,
rozwijanie sprawności fizycznej,
zainteresowanie planowaniem mieszkania,
rozwijanie słuchu fonematycznego,
rozwijanie mowy,
II. ,, Urządzenia elektryczne”
zapoznanie ze sposobami oświetlenia pomieszczeń dawniej i obecnie,
zapoznanie z literą t: drukowaną małą i wielką,
rozwijanie sprawności fizycznej,
kształtowanie słuchu i pamięci muzycznej,
rozwijanie sprawności manualnej,
rozwijanie mowy;
zachęcanie do przygotowywania prostych potraw,
rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
rozwijanie umiejętności liczenia i dodawania,
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 5,
zapoznanie z możliwością wykorzystywania urządzeń elektrycznych.
III. ,, A deszcz pada i pada…”
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
zapoznanie z literą d: drukowaną małą i wielką,
rozwijanie sprawności fizycznej,
rozwijanie muzykalności,
rozwijanie sprawności manualnej i pomysłowości,
rozwijanie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
rozwijanie mowy i logicznego myślenia,
usprawnianie narządów artykulacyjnych,
rozwijanie inwencji twórczej i doświadczeń plastycznych,
poznawanie cech prostokąta,
zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
IV. ,, Zdrowie naszym skarbem”
rozwijanie mowy,
zapoznanie z literą k: drukowaną małą i wielką,
rozwijanie sprawności fizycznej,
kształcenie słuchu i poczucia rytmu,
uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,
zachęcanie do wykonywania zdrowych potraw,
uświadomienie konieczności dbania o zęby i ich leczenia,
budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
uświadamianie dzieciom ich praw,
rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów i odejmowania na konkretach,
Piosenka do utrwalenia
,,Dola parasola”
sł. H. Łochocka, muz. E. Pałłasz
I.
Stał parasol koło ściany,
przekrzywiony, zapłakany,
chlip, chlip, chlap. (bis)
Nos drewniany wygiął w rurkę,
a łzy wkoło ciekną ciurkiem,
ciap, kap, ciap. (bis)
Ref.: Chlip, chlip, chlap,
ciap, kap, ciap. (bis)
II.
Wycieraczka rzekła: „Panie,
kiedyż wreszcie pan przestanie?”,
chlip, chlip, chlap. (bis)
„Gdy pan płakać chce nad sobą,
to już na mnie, a nie obok”,
ciap, kap, ciap. (bis)
Ref.: Chlip chlip, chlap…
III.
„Dzisiaj słota, kapuśniaczek,
nie dziwota, że popłaczę”,
chlip, chlip, chlap. (bis)
„Nosa wytrzeć też nie mogę,
muszę płakać na podłogę”,
ciap, kap, ciap. (bis)
Ref.: Chlip, chlip, chlap…
IV.
„W każdą pluchę, zawieruchę
nie ma na mnie nitki suchej”,
chlip, chlip, chlap. (bis)
„Potem w kącie stoję co dzień,
chciałbym wyjść i przy pogodzie”,
klap, klap, klap. (bis)
6 LATKI
I. Domy i domki
– pokazywanie na wybranych przykładach (np. Jeża, wiewiórki, bociana ), jak zwierzęta przygotowują się do zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają), zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
– rozpoznawanie i nazywanie domów zwierząt
– zapoznanie z literą i – małą i wielką, drukowaną i pisaną
– utrwalanie poznanej litery
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem
II. Urządzenia elektryczne
– poznawanie, w sposób bezpośredni i pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi ( np. Korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera)
– bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera
– zapoznanie z literą t – małą i wielką , drukowaną i pisaną
– utrwalanie poznanych liter
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 5
– rozwijanie sprawności manualnej
III. Pada deszcz
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych ,np. :padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
– wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
– zapoznanie z literą d – małą i wielką, drukowaną i pisaną
– rozpoznaje i nazywa poznane litery
– budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną
– zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem
– rozwijanie mowy
IV. Zdrowie naszym skarbem
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
– zapoznanie z literą k – małą i wielką , drukowana i pisaną
– wypowiada się na temat zdrowego odżywiania
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania
– uświadamianie dzieciom ich praw
Piosenki do utrwalenia:
,,Rodzinka pór roku”
Ref.: Wiosna, lato, jesień ,zima idą krok w krok!
Pory roku jak rodzina razem cały rok!
1. Wiosna w pąkach, lato w kwiatkach, jesień w liściach, zima w płatkach.
Ref.: Wiosna…
2. Raz zielono, raz kwieciście, raz brązowo, raz srebrzyście.
3.Trochę słońca, trochę chłodu, trochę wiatru, trochę lodu.
4. Wiosna nuci, lato śpiewa, jesień szumi, zima ziewa
5. I tak sobie pory roku w kółko krążą, zawsze zdążą.