3 LATKI
I ,,Co słychać, Pani Wiosno?”
-
wskazywanie i nazywanie zwiastunów wiosny; utrwalanie wyglądu oraz nazw wiosennych kwiatów,
-
poszerzanie wiadomości na temat pór roku;
-
doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
słuchanie opowiadania, wypowiadanie się na temat treści utworu, odpowiadanie na pytania,
II ,,Pogoda w kratkę”
-
poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody w kwietniu’
-
rozwijanie mowy i myślenia,
-
doskonalenie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności przeliczania w dostępnym zakresie,
-
doskonalenie klasyfikacji przedmiotów ze względu na wybrane cechy
(klasyfikowanie według cechy jakościowej),
III ,,Pstryczek elektryczek”
-
doskonalenie analizatora słuchowego i wzrokowego,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zapoznawanie z zasadami bezpiecznego przebywania w pobliżu urządzeń elektrycznych,
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych – kwadra ,
-
budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
IV ,,Małe odkrycia”
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów na podstawie dotyku, klasyfikowanie przedmiotów pod względem rodzaju,
-
rozwijanie motoryki dużej,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
kształtowanie umiejętności opisywania cech przedmiotów między innymi: „ciężki”,
„lekki”, „miękki”, „szorstki”, „gładki”, -
wdrażanie do współdziałania z dziećmi w zabawie,
Piosenka do utrwalenia
,,Baloniki”
muzyka: Barbara Tartanus
słowa: Beata Szurowska
I. Cztery malutkie, małe balony,
sklepowe okna zdobiły,
tak bardzo chciały zwiedzić świat cały,
że o podróżach wciąż śniły.
Ref.: Balonik żółty jak słońce,
a ten jak maczek czerwony,
niebieski jak letnie niebo
i jak wiosenka zielony.
II. Cztery malutkie, małe balony,
o pomoc wiatr poprosiły,
on mocno dmuchnął, okno otworzył,
w świat baloniki ruszyły.
Ref.: Balonik żółty jak słońce,
a ten jak maczek czerwony,
niebieski jak letnie niebo
i jak wiosenka zielony.
III. Cztery malutkie, małe balony,
jak wolne ptaki latają,
w lesie zbierają słodkie poziomki,
dzieciom piosenki śpiewają.
Ref.: Balonik żółty jak słońce,
a ten jak maczek czerwony,
niebieski jak letnie niebo
i jak wiosenka zielony.
4 LATKI
I ,,Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło”
• ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego;
• uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka;
• umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka;
• kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych;
• kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.
II ,,Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki ”
• budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;
• wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej;
• wyrabianie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów;
• rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i grupowy;
• doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.
III ,,Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza”
• wyrabianie nawyków prozdrowotnych;
• zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej;
• dbanie o zmysły – posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu, unikanie krzyku w zabawie;
• kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu;
• kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa;
• rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.
IV ,,Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!”
• kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie;
• dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony;
• wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia;
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
Piosenka do utrwalenia
,,Stary Donald”
(popularna melodia amerykańska)
1. Stary Donald farmę miał ija, ija, o!
Na niej kury hodował ija, ija, o!
Ko-ko tu, ko-ko tam,
wszędzie ko-ko, tu i tam.
2. Stary Donald farmę miał ija, ija, o!
Na niej kaczki hodował ija, ija, o!
Kwa-kwa tu, kwa-kwa tam,
wszędzie kwa-kwa, tu i tam.
3. Stary Donald farmę miał ija, ija, o!
Na niej gęsi hodował ija, ija, o!
Gę-gę tu, gę-gę tam,
wszędzie gę-gę, tu i tam.
4. Stary Donald farmę miał ija, ija, o!
Na niej indyki hodował ija, ija, o!
Gul-gul tu, gul-gul tam,
wszędzie gul-gul, tu i tam.
W dalszej części:
– krowy, mu-mu
– psy, hau-hau
– koty, miau-miau
– myszy, pi-pi
– świnie, chrum-chrum
– konie, iha-ha
– owce, be-be
– kozy, me-me
5 LATKI
I. Życie na naszej planecie
– wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin i ludzi w środowisku przyrodniczym
– doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 10
– wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatorów pozawerbalnych
– rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania , nazywania i rozumienia emocji oraz uczuć własnych i innych ludzi
II. Wielkanoc
– poznawanie zwyczajów kultywowanych w lokalnym środowisku związanych z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych.
– odkrywanie uczucia radości ze wspólnego przygotowywania i spędzania świąt rodzinny
– przybliżenie tradycji i symboli Świąt Wielkanocnych oraz poznanie obyczajów własnego regionu
– wzmacnianie więzi emocjonalnych z rodziną oraz uświadomienie znaczenia rodzinnych spotkań
– kształtowanie wrażliwości estetycznej podczas podejmowania różnorodnych działań plastycznych.
III. Ziemia nasza planeta
-wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym
– doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 10
– wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
– rozpoznawanie liter , odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
IV. Duzi i mali obrońcy przyrody
-rozpoznawanie liter, którymi dziecko jest zainteresowane na skutek zabawy
– układanie rytmów z przedmiotów, rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
– odpowiadanie na pytania, rozwiązywanie zagadek
– posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, w tym segregacji śmieci ;spostrzeganie procesów związanych z oczyszczaniem wody
– podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej: zagospodarowania kącika przyrodniczego; zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi
– rozwijanie matematycznego myślenia
Piosenka do utrwalenia
,,Dbaj o Ziemię”
muzyka: Barbara Tartanus
słowa: Iwona Fabiszewska
I. Nie rzucaj papierków na trawę.
Nie zaśmiecaj ziemi.
I pomóż nam dbać o planetę,
Niech wszystko się zazieleni.
Ref. Bo ziemia to nasz dom,
Mieszkamy właśnie tu,
Gdzie się roztacza w krąg
Wiosenny zapach bzu.
II. Nie zrywaj i nie łam gałązek.
Nie strasz zwierząt w lesie.
Przyroda ci wnet podziękuje,
Na listkach szczęście przyniesie.
6 LATKI
I. Dookoła świata:
-
Wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy.
-
Kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacji “ przegranej” oraz okazywanie radości z wygranej swojej i innych.
-
Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy kontynentów, państw, stolic.
-
Poznawanie kontynentów oraz państw.
-
Poznanie litery : ł:, “ Ł”.
-
Wykonywanie działań – dodawanie i odejmowanie na konkretach.
-
Wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
II. Wyprawa w kosmos:
– Wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu na grach i zabawach sportowych.
– Doskonalenie sprawności manualnej.
– Kształtowanie postawy badawczej.
– Wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami.
– Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery “ f”, “ F”.
– Rozwijanie umiejętności czytania liter, sylab, wyrazów i prostych tekstów złożonych z poznanych liter.
– Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
III. Ziemia- błękitna planeta:
-
Budowanie systemu wartości dziecka- tolerancja, empatia, szacunek, uznanie.
-
Rozbudzanie ciekawości i zainteresowania otaczającym światem.
-
Posługiwanie się zmysłami w czasie eksploracji świata.
-
Poznanie litery “ g”, “ G”.
-
Odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych.
-
Rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie.
IV. Wśród malarzy i rzeźbiarzy:
-
Rozwijanie różnorodnej aktywności dziecka.
-
Wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
-
Wdrażanie do przejawiania troski o estetykę i czystość otoczenia.
-
Wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia dzieł sztuki.
-
Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej.
-
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych liter.
-
Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji.
Piosenka do utrwalenia
„Czysty świat ”
( muz. Fryderyk Babiński, sł. Stanisław Karaszewski)
I. Oj, bałagan wszędzie wielki,
leżą puszki i butelki,
tu torebka, tam pudełka
i papierki po cukierkach.
Ref: Niechaj zniknie każdy śmieć
my porządek chcemy mieć.
II. Puste puszki i butelki,
kapsle, skórki i papierki,
wszystkie śmieci sprzątnąć pora,
hop do kosza, hop do wora.
Ref: Niechaj zniknie każdy śmieć…..
;: