3. Dzwonią sanie dzwoneczkami:
to Mikołaj z prezentami!
Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa… Bis
4 LATKI
I ,,Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł”
• Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy przez przeprowadzanie doświadczeń i zabawy badawcze;
• Zapoznanie z wybranymi utworami literatury dla dzieci;
• Tworzenie prac plastycznych inspirowanych słowem mówionym;
II ,,Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają”
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu;
• Pogłębianie w dzieciach uczucia przywiązania do rodziny, potrzeby niesienia pomocy na miarę możliwości;
• Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata (węch, dotyk);
• Doskonalenie wypowiedzi ustnych, prezentowanie własnych doświadczeń i własnego punktu widzenia;
• Zaangażowanie dzieci w czynności prospołeczne;
III ,,W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem”
• Stworzenie okazji wielozmysłowego poznawania otaczającego świata (dotyk, węch);
• Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia;
• Wdrażanie do estetycznego wykonywania ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego w sali;
• Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem przez uczestnictwo w uroczystości grupowej;
Piosenka do utrwalenia
,,Zabawy na śniegu”
muzyka: Fryderyk Babiński
słowa: Stanisław Karaszewski
1. Śnieżek prószy już od rana,
czas na śnieżki i bałwana.
Wyniesiemy narty, sanki,
zbudujemy śnieżne zamki!
Ref.: To śniegowych zabaw czas!…
Lubi zimę każdy z nas! } bis
2. Stoją w śniegu drzewa, ławki,
gdzie kałuże – tam ślizgawki.
Pędzą z górki narty, sanki,
kule śniegu na bałwanki!
Ref.: To śniegowych zabaw czas!…
Lubi zimę każdy z nas! } bis
Każdy z nas!
5 LATKI
I. Nasze rodziny
– wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami: kuzyn, wujek, krewny, stryjek, ciocia, prababcia, pradziadek, szwagier, siostrzenica, bratanek
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
– kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadanie na niedziela
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,d” – liter ,,D”, ,,d”
– zapoznanie z graficznym zapisem liczby ,,8”
– wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-8
– kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni , stosowania pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni : po prawej, po lewej, z tyłu, z przodu, obok, między.
II. Co to znaczy być dobrym?
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,y” – liter ,,y”, ,,Y”
– rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie
– dodawanie i odejmowanie na konkretach
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
– rozbudzanie zainteresowania światem liter
– wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
III. Boże Narodzenie
– poznawanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
– wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy potraw, zwyczajów i czynności związanych z Bożym Narodzeniem
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów zgodnie z podanym warunkiem lub według samodzielnie ustalonego kryterium
– nauka wybranych fragmentów kolęd
– kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu
– kształtowanie nawyku utrzymania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu.
Piosenka do utrwalenia
,,Wigilijna noc”
muzyka i słowa: Danuta i Karol Jagiełło
Puszysty śnieg nocą otulił las,
cisza i mrok, płomień w kominku zgasł.
Na szybach mróz podarował dziś nam
tysiące gwiazd. Namalował je sam.
Raz w roku może zdarzyć się to, co dziś.
Czeka nas miłych wrażeń moc.
Zwierzęta ludzkim głosem przemówić chcą.
Raz w roku, w wigilijną noc.
W choinki woń kolęd wmieszał się ton,
na śpiący sad spadł srebrzysty szron.
Księżyca blask wielki oświetlił wóz,
rzekę i staw w lód zamienił dziś mróz.
Raz…
6 LATKI
I. Moja rodzina:
– doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno- konstrukcyjnych
– wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny
– kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „ d”, „ D”
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
– poznanie obrazu graficznego liczby 8
– dodawanie i odejmowanie na konkretach
II. Jak być dobrym dla innych:
– rozwijanie sprawności ruchowej
– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
– uwrażliwianie na potrzeby innych
– poznanie drukowanej i pisanej litery „ y”
– wdrażanie do globalnego czytania
– utrwalenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami <, >, =
III. Boże Narodzenie:
– wywołanie radosnego nastroju, spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
– wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
– rozwijanie współczucia i empatii- uwrażliwianie na potrzeby ludzi i zwierząt
– rozwijanie umiejętności pracy w parze i grupie
– utrwalenie poznanych liter
– doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów