3 LATKI
I Święto dzieci
− podawanie swojego imienia, nazwiska
− określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu
− określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć
− współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw
− doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi
II Moje podwórko
− poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
− bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw
III Taki sam, ale inny
− poznawanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
− poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie)
− zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata
− szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych ludzi innych ras (zwracanie uwagi na równość praw wszystkich ludzi)
IV Nadchodzą wakacje
− poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
− obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie
− poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
Piosenka do utrwalenia
Co kto lubi?
sł. A. Bernat, muz. B. Kolago
I. Jabłka w cieście lubi Grześ,
a ja wolę budyń jeść.
Każdy przecież co innego
ma ulubionego.
II. Grzesiek lubi gonić psa,
ja za piłką hopsasa.
Każdy przecież co innego
ma ulubionego.
III. Grzesiek do rakiety wsiadł,
a ja pieszo zwiedzam świat.
Każdy przecież co innego
ma ulubionego.
IV. Ja coś lubię, a ty nie,
ty coś wolisz, a ja nie.
Każdy lubi co innego
i to sprawa jego.
4 LATKI
I. TAKI SAM, ALE INNY
– poznawanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
– poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras ( ubiór, mieszkanie)
– zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata
– szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych ludzi innych ras ( zwracanie uwagi na równość praw wszystkich ludzi).
II. ODKRYWAMY LAS
– wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
– kształtowanie postaw ekologicznych
– zapoznanie z pracą leśniczego
– utrwalanie nazw drzew i zwierząt leśnych
III. NADCHODZĄ WAKACJE
– poznanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
– poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
– rozwijanie sprawności fizycznej
-rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
IV. POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS
– rozwijanie wiedzy dotyczącej świata zwierząt
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:
-
nieoddalania się od rodziców( opiekunów) w miejscach publicznych
-
bawienia się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy
-
rozmawiania z obcymi ludźmi, odchodzenia z nimi
-
zbliżania się do nieznanych zwierząt, zwłaszcza psów
-
jedzenia nieznanych roślin, brudnych owoców.
Piosenka do utrwalenia
,,Już wkrótce wakacje”
(sł. I muz. D i K. Jagiełło)
I. Już wkrótce wakacje
i piękna przygoda,
wyjedźmy więc czym prędzej,
bo każdej chwili szkoda.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.
II. Żegnamy się z panią,
z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani,
dziś w drogę wyruszamy.
III. Lecimy, jedziemy,
idziemy, płyniemy,
powietrzem, lądem, wodą,
by spotkać się z przyrodą.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…
5 LATKI
I. Niby tacy sami, a jednak inni:
– kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych
– porównywanie masy przedmiotów
-rozwijanie sprawności manualnej
– integrowanie dzieci
– rozwijanie mowy
II. Wakacyjne podróże:
– zapoznanie z kontynentami oraz z globusem- kulistym modelem Ziemi
– zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich
– poznawanie wybranych regionów Polski
– poznawanie oznak lata
– rozwijanie sprawności fizycznej
III. Pożegnania nadszedł czas:
– zachęcanie do wspominania pobytu w przedszkolu
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
– rozwijanie koncentracji uwagi podczas działań
– zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych
IV. Zabawki ekologiczne:
– rozwijanie aktywności twórczej
– poszerzanie wiedzy na temat właściwości metali
-docenianie użyteczności rzeczy pochodzących z recyklingu
– pobudzanie ciekawości poznawczej
Piosenka do utrwalenia
„ Lato na wakacjach”
( sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Idzie lato poprzez pola,
roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„ Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.
Ref: Na na na na na na na na na na na na
już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
bo wakacji nadchodzi czas!
II. Więc walizki spakujemy,
plecak, piłkę i materac zabierzemy.
Z mamą, tatą, siostrą, bratem
po przygodę wyruszamy razem z latem.
Ref: Na na na na…….
6 LATKI
I ,,Dzieci z całego świata”
-
budzenie zainteresowania dzieci własnym świętem,
-
rozwijanie mowy,
-
wzbudzenie zainteresowania życiem dzieci,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 10,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
porównywanie warunków życia na różnych kontynentach,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
wprowadzanie dzieci w świat wartości,
II ,,Moje podwórko”
-
rozwijanie mowy,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
-
wyrabianie u dzieci prawidłowego zachowania względem siebie,
-
kształtowanie poczucia rytmu,
-
zapoznanie z etapami rozwojowymi pszczoły,
III ,,Wkrótce wakacje”
-
zachęcanie do czynnego wypoczynku podczas wakacji,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
uświadomienie zagrożeń związanych z wakacyjnym odpoczynkiem,
-
kształtowanie poczucia rytmu,
-
rozwijanie mowy,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zwracanie uwagi na przedmioty potrzebne podczas wakacyjnych wędrówek,
-
prezentowanie swoich umiejętności,
IV ,,Pożegnania nadszedł czas”
-
rozwijanie mowy,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia; dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
utrwalenie melodii i tekstu piosenki; rozwijanie koncentracji uwagi podczas działania,
-
poznawanie przyczyny pękania czereśni; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych,
Piosenka do utrwalenia
,,Hola – ho”