WPŁYW MULTIMEDIÓW NA ROZWÓJ NASZYCH DZIECI
Elektronika jest znaczącym elementem naszego życia. Jesteśmy tak do niej przyzwyczajeni, że nawet nie zwracamy uwagi na to jak często z niej korzystamy i ile czasu spędzamy wpatrując się w ekran telewizora, komputera czy smartfona. Ciężko jest całkowicie ograniczyć elektronikę, w ciągu dnia co chwile zerkamy na telefon, żeby coś sprawdzić, zadzwonić, opłacić rachunki i odpisać na maila. Dzieci uczą się tego mimowolnie poprzez obserwacje, jest to dla nich ciekawe ale niekoniecznie zdrowe.
Przeprowadzono wiele badań dotyczących wpływu multimediów na rozwój dziecka. Jest znacznie więcej negatywnych aspektów płynących z używania elektroniki przez dzieci niż pozytywów, zwłaszcza wśród małych dzieci. Oglądanie telewizji i korzystanie ze smartfona przez dzieci poniżej 3 roku życia nie przynosi żadnych korzyści rozwojowych. Może wręcz skutkować m.in. zaburzeniami koncentracji i uwagi, zaburzeniami snu, opóźnionym rozwojem mowy czy nadpobudliwością. Zalecane jest aby przez co najmniej godzinę przed snem ograniczyć dziecku dostęp do urządzeń elektronicznych.
Małe dziecko oglądając bajki czy korzystające ze smartfona często dostaje za dużo bodźców. Kilka zmieniających się obrazów w jednej sekundzie wpływa negatywnie na umiejętności skupiania uwagi, co może doprowadzić do zmian w strukturze mózgu. Dialogi w bajkach, piosenkach na youtube są krótkie, jednokierunkowe, nie wymagają od dziecka interakcji jakiej wymaga rozmowa z rodzicem – dialogu.
Wg rekomendacji WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) zaleca się aby:
– dzieci do 2 roku życia nie korzystały z urządzeń elektronicznych
– 2-latki nie powinny spędzać przed ekranami więcej niż 60 min dziennie, im mniej tym lepiej, zamiast tego zaleca się czytanie i opowiadanie bajek
– dzieci w wieku 3-4 lata nie powinny oglądać telewizji, filmów czy gier komputerowych powyżej 60 min dziennie
Korzystajmy z multimediów mądrze, obecność ich w życiu dzieci jest nieunikniona, ale im później dla dziecka tym lepiej. Małym dzieciom dużo więcej korzyści przyniesie wspólnie spędzony czas i bajka przeczytana przez mamę.
Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013,
ss. 340.
https://www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more?fbclid=IwAR2NQrOv6nqPfoHqEg9olR_4i5zoSjdZfn1Oti4Nq5vZUIgiI8444WhAk1c (dostęp z dn. 4 lipca 2021 r.)
Karolina Herok, Andrzej W. Mitas, Anna Lipowicz, Wpływ urządzeń elektronicznych na rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2019
A. Ferenc