Ruch – słuch – słowo, czyli LOGORYTMIKA
Jednym ze sposobów usprawnienia mowy dzieci są zabawy logorytmiczne, w zakres których wchodzą ćwiczenia:
– muczyczno-ruchowe,
– słowno-ruchowe,
– słowno-rytmiczne,
– słuchowe,
– narządów artykulacyjnych.
Twórcy tej metody twierdzą, że połączenie słów, muzyki oraz ruchu wspomaga rozwój, oraz dążenie do harmonii mózgu i ciała. Muzyka i rytm są dla dzieci naturalne i proste w odbiorze, a przyjemna i niewymuszona forma ćwiczeń jest rozrywką dla maluchów w każdym wieku.
W ćwiczeniach logorytmicznych czynnikiem pobudzającym do ruchu jest tekst. Są to najczęściej dziecięce wierszyki, wyliczanki, przysłowia, porzekadła, opowieści, rymowanki, piosenki, nazwy kwiatów, przedmiotów…Zajęcia ruchowe są ściśle zintegrowane z rytmizowaną mową, śpiewem czy grą na instrumentach – wyzwalają tendencję do samoekspresj, uwrażliwiają dzieci i zwracają ich uwagę na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy, a więc: rytm, tempo, wysokość dźwięku (melodię), akcentację, frazowanie i artykulację.
Do celów zajęć logorytmicznych należą:
– usprawnianie słuchowe i ruchowe dzieci z zaburzeniami mowy,
– wyrabianie szybkiej reakcji na bodziec dźwiękowy (w tym słowo,
– rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania ruchów z zakresu motoryki dużej i małej,
– wspieranie rozwoju naśladownictwa i zabawy „na niby”,
– wzrost świadomości własnego ciała i sprawczości,
– uwrażliwienie na aspekty prozodyczne mowy,
– zwrócenie uwagi na rytmiczność i sekwencyjność mowy,
– wzbogacenie słownika czynnego i biernego,
– stymulowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Metoda ta, świetnie sprawdza się przy opóźnionym rozwoju mowy i niepłynności mowy. Logopedzi często stosują jej elementy w terapii z dziećmi oraz dorosłymi. W naszym przedszkolu w grupach 3-latków prowadzone są regularne zajęcia metodą logorytmiki.
A.Ferenc
Bibliografia:
Datkun-Czerniak K., Logopedia. Jak usprawniać mowę dziecka. Poradnik dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego oraz rodziców, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2004
Bombol E., ProCentrum Gromelska K, Podręcznik Logorytmika do szkolenia: Logorytmika – ruch słuch słowo.