ul. Polna 1, 08-330 Kosów Lacki
25 7879041
przedszkole@kosowlacki.pl

Metoda Logorytmiki, jako wsparcie w rozwoju mowy.

Created with Sketch.

Ruch – słuch – słowo, czyli LOGORYTMIKA

 

Jednym ze sposobów usprawnienia mowy dzieci są zabawy logorytmiczne, w zakres których wchodzą ćwiczenia:

– muczyczno-ruchowe,

– słowno-ruchowe,

– słowno-rytmiczne,

– słuchowe,

– narządów artykulacyjnych.

           Twórcy tej metody twierdzą, że połączenie słów, muzyki oraz ruchu wspomaga rozwój, oraz dążenie do harmonii mózgu i ciała. Muzyka i rytm są dla dzieci naturalne i proste w odbiorze, a przyjemna i niewymuszona forma ćwiczeń jest rozrywką dla maluchów w każdym wieku.

            W ćwiczeniach logorytmicznych czynnikiem pobudzającym do ruchu jest tekst. Są to najczęściej dziecięce wierszyki, wyliczanki, przysłowia, porzekadła, opowieści, rymowanki, piosenki, nazwy kwiatów, przedmiotów…Zajęcia ruchowe są ściśle zintegrowane z rytmizowaną mową, śpiewem czy grą na instrumentach – wyzwalają tendencję do samoekspresj, uwrażliwiają dzieci i zwracają ich uwagę na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy, a więc: rytm, tempo, wysokość dźwięku (melodię), akcentację, frazowanie i artykulację.

Do celów zajęć logorytmicznych należą:

– usprawnianie słuchowe i  ruchowe dzieci z zaburzeniami mowy,

– wyrabianie szybkiej reakcji na bodziec dźwiękowy (w tym słowo,

– rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania ruchów  z zakresu motoryki dużej i małej,

– wspieranie rozwoju naśladownictwa i zabawy „na niby”,

– wzrost świadomości własnego ciała i sprawczości,

– uwrażliwienie na aspekty prozodyczne mowy,

– zwrócenie uwagi na rytmiczność i sekwencyjność mowy,

– wzbogacenie słownika czynnego i biernego,

– stymulowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

Metoda ta, świetnie sprawdza się przy opóźnionym rozwoju mowy i niepłynności mowy. Logopedzi często stosują jej elementy w terapii z dziećmi oraz dorosłymi. W naszym przedszkolu w grupach 3-latków prowadzone są regularne zajęcia metodą logorytmiki.

 

A.Ferenc

Bibliografia:

Datkun-Czerniak K., Logopedia. Jak usprawniać mowę dziecka. Poradnik dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego oraz rodziców, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2004

Bombol E., ProCentrum Gromelska K, Podręcznik Logorytmika do szkolenia: Logorytmika – ruch słuch słowo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *