3 LATKI
I ,,Muzyczne opowieści”
-
wdrażanie do uważnego słuchania,
-
kształtowanie umiejętności budowania prostej wypowiedzi,
-
rozwijanie wyobraźni muzycznej, poczucia rytmu i umiejętności wokalnych,
-
rozwijanie sprawności ruchowej podczas zabaw ruchowych, w tym naśladowczych i rytmicznych,
-
rozwijanie motoryki małej podczas zadań graficznych, manualnych i plastycznych,
II ,,W świecie kształtów i kolorów”
-
wdrażanie do uważnego słuchania poleceń,
-
wdrażanie do wypowiadania się na określony temat,
-
rozwijanie umiejętności nazywania kolorów,
-
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,
-
kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi w dostępnym zakresie,
-
rozwijanie percepcji wzrokowej,
III ,,Bawimy się w teatr”
-
wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich,
-
rozwijanie motoryki małej,
-
rozwijanie umiejętności liczenia na konkretach,
-
zapoznanie z wybranymi formami teatralnymi,
-
kształtowanie nawyków właściwego zachowania się w teatrze,
-
inspirowanie do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowe,
IV ,,Jaki mam talent?”
-
wdrażanie do pokonywania swojej nieśmiałości, występowania przed grupą rówieśniczą, mówienia o sobie,
-
rozwijanie pamięci mechanicznej poprzez naukę i recytację krótkich rymowanek,
-
doskonalenie umiejętności wokalnych,
-
kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni,
-
wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach,
-
usprawnianie motoryki małej,
Piosenka do utrwalenia
,,Jestem muzykantem”
1. Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na pianinie.
A pianino i-no, i-no, a pianino i-no, i-no,
a pianino i-no, i-no, a pianino, bęc!
2. Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na bębenku.
A bębenek e-nek, e-nek, a bębenek e-nek, e-nek,
a bębenek e-nek, e-nek, a bębenek, bęc!
3. Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na puzonie.
Na puzonie -onie, -onie, na puzonie -onie, -onie,
na puzonie -onie, -onie, na puzonie, o bęc!
4 LATKI
I ,,Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy”
• Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu;
• Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych;
• Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola;
• Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy;
• Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarach: ciężar i długość/szerokość.
II. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa”
• Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych;
• Doskonalenie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów;
• Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.
III ,, Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze”
• Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu;
• Składanie prostych konstrukcji z papieru unoszących się w powietrzu i na wodzie;
• Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych;
• Rozwijanie zdolności uważnego słuchania opowiadań i wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.
IV ,,Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę”
• Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiałów;
• Poszerzanie wiedzy dzieci o teatrze, szczególnie o teatrze lalkowym;
• Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role;
• Wyodrębnianie cech wspólnych lalek teatralnych i różnic między nimi.
Piosenka do utrwalenia
,,Na zakupy”
muzyka: Ewa Nowotarska
słowa: Ewa Stadtmüller
Ref.: Na zakupy z tatą, z mamą,
po południu albo rano,
po bułeczki, marcheweczki,
po syropek i książeczki.
1. Już na placu ruch jest spory,
przyjechały pomidory,
i rzodkiewki na straganie
układają miłe panie.
Ref.: Na zakupy z tatą, z mamą…
2. Pan Walenty w obuwniczym
dnia miłego wszystkim życzy,
tu kupimy pantofelki,
bo u niego wybór wielki.
Ref.: Na zakupy z tatą, z mamą…
3. Tuż za rogiem jest apteka,
pani Ania na nas czeka,
zna sposobów dobrych parę,
by wyleczyć nasz katarek.
Ref.: Na zakupy z tatą, z mamą…
4. Gdy książeczkę kupić chcemy,
do księgarni wędrujemy,
śliczną bajkę wybieramy,
teraz to już wszystko mamy!
Ref.: Na zakupy z tatą, z mamą…
5 LATKI
1. Odkrywamy świat muzyki
– nazywanie i odkrywanie instrumentów oraz ich dźwięków
– poznanie różnych rodzajów muzyki
– poznanie różnych form tańca
– poznanie obrazu graficznego liczby 10
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10
– poznanie obrazu graficznego głoski ,,r” – litery ,,R”, ,,r”
2. Jak powstają obrazy i rzeźby?
– odpowiadanie na pytania pełnym zdaniem, układanie historyjek obrazkowych, rozwiązywanie zagadek
– wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabaw
– określenie kierunków i ustalenie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
– podejmowanie samodzielnej działalności poznawczej
– wyjaśnianie, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód
3. Idziemy do teatru
– odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
– wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych – rozbudzanie zainteresowania światem liter
– wdrażanie do zadawania pytań i odpowiadanie na nie pełnym zdaniem
– rozwijanie wyobraźni muzycznej poprzez słuchanie , odtwarzanie i tworzenie muzyki, śpiewanie piosenek i ruch przy muzyce
– wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
– podejmowanie samodzielnej
4.Jesteśmy artystami
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
– klasyfikowanie przedmiotów według podanego kryterium
– określanie kierunków i ustalenie położenia przedmiotów
– przeliczanie elementów zbiorów ( z prawej do lewej i z lewej do prawej)
– ustalenie liczebności zbiorów
– wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia
– budzenie zainteresowania czytelnictwem
Piosenka do utrwalenia
,,Skaczące nutki”
muzyka : Barbara Kolago
słowa: Dorota Gellner
Do przedszkola wpadły nutki
wszystkie miały czarne butki
czarne szelki i czapeczki
i skakały jak piłeczki.
Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy
do, re, mi, nutki trzy.
Poprosiły o mieszkanie
w dużym czarnym fortepianie
i biegały i skakały po klawiszach
czarno – białych.
Ta wysoko, tamta nisko….
Nawet na leżakowaniu
przeszkadzały dzieciom w spaniu
i skakały po kocykach
w czarnych szelkach i bucikach.
Ta wysoko, tamta nisko…
6 LATKI
I. W krainie muzyki:
-
Wdrażanie do tworzenia własnych układów ruchowych.
-
Kształtowanie postaw aktywnego odbiorcy sztuki muzycznej.
-
Budowanie motywacji do podejmowania działań inspirowanych muzyką.
-
Wdrażanie do słuchania muzyki klasycznej i rozrywkowej.
-
Rozwijanie umiejętności przedstawiania muzyki ruchem.
-
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery “ r”, “ R”
-
Rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter.
II. Wśród malarzy i rzeźbiarzy:
-
Rozwijanie różnorodnej aktywności dziecka.
-
Wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
-
Wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki.
-
Wdrażanie do przejawiania troski o estetykę i czystość otoczenia.
-
Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów na określony temat.
-
Wdrażanie do czytania podpisów pod obrazkami, zdań i krótkich tekstów.
-
Utrwalenie umiejętności przeliczania w przód i wspak w zakresie 10.
III. W teatrze:
-
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne.
-
Aktywne uczestniczenie w odkrywaniu kultury.
-
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką.
-
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery “ w”, “ W”
-
Ćwiczenia w pisaniu poznanych liter po śladzie i z pamięci.
-
Wprowadzenie znaków “ +” i “-”.
-
Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 na konkretach.
IV. Mali artyści to my:
-
Aktywne uczestniczenie w odkrywaniu kultury.
-
Wyzwalanie zadowolenia ze swoich osiągnięć, efektów swojej pracy.
-
Wdrażanie do pracy nad sobą, świadomego rozwijania swoich zainteresowań i umiejętności.
-
Rozwijanie umiejętności kreślenia nowo poznanych cyfr i liter.
-
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery “ z”, “ Z”.
-
Wdrażanie do eksperymentowania farbą podczas mieszania kolorów i ich nazywania.
Piosenka do utrwalenia
„Zagram dzieciom ”
( sł. Dorota Gellner, muz. Barbara Kolago)
I. Zaraz siądę sobie w kącie,
zagram dzieciom na trójkącie.
Trójkąt srebrne oczy ma,
srebrnym głosem chętnie gra.
Trójkąt srebrne oczy ma,
srebrnym głosem chętnie gra.
Ref :Czary- mary,
weź pałeczkę do ręki,
czary- mary,
wyczarują się dźwięki.
Czary- mary,
i na pewno w tych dźwiękach
jest zaklęta, zaklęta piosenka.
II. To są dzwonki, to pałeczka,
zagram dzieciom na dzwoneczkach.
Zagram cicho- sol, do, mi,
niech się wszystkim dobrze śpi.
Zagram cicho- sol, do, mi,
niech się wszystkim dobrze śpi.
Ref: Czary- mary….
;: