3 LATKI
I. Zwierzęta są głodne:
– rozwijanie umiejętności liczenia
– rozwijanie sprawności manualnej
– rozwijanie mowy
– kształtowanie poczucia rytmu
II. W świecie baśni:
– rozwijanie mowy
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– rozwijanie sprawności manualnej
III. Zimo baw się z nami:
– rozwijanie pamięci słuchowej
– rozwijanie sprawności manualnej
– umuzykalnianie dzieci
– rozwijanie mowy
– rozwijanie umiejętności liczenia
IV. Babcia i dziadek:
– rozwijanie mowy i pamięci
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– ukazanie sposobu niesienia pomocy starszym osobom
– rozwijanie sprawności manualnej
– rozwijanie mowy
Piosenka do utrwalenia
„ Bałwanek”
( sł. i muz. Bożena Forma)
I. Ulepiła zima
dla dzieci bałwanka,
wszyscy się radują
od samego ranka.
Ref: Tańczy, tańczy z nami
mroźna pani zima,
tańczyć nagle z zimą
bałwanek zaczyna.
II. Stoją dzieci w kole,
piosenkę śpiewają,
prezent dla bałwanka
bardzo ładny mają.
Ref: Tańczy……..
III. Kolorową czapkę,
szalik kolorowy
oraz zaproszenie
na koncert zimowy.
Ref: Tańczy…..
4 LATKI
I Interesujemy się książką
– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich
– odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
– recytowanie, indywidualnie i zespołowo krótkich wierszy
– oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje,
obrazki
– słuchanie czytanek przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego
II Poznajemy przyrodę
– dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
III Nasze rodziny
– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
– podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babcia to mama mamy lub mama taty.
– uczestniczenie w krótkich programach artystycznych
IV Poznajemy przyrodę
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
– poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
Piosenka do utrwalenia
„Rom, pom, pom”
Słowa i muzyka D i K Jagiełło
To najnowszy taniec rom, pom, pom,
same nogi rytm ten tańczyć chcą,
więc podajmy sobie ręce, raz, dwa, trzy
i zatańczmy dookoła ja i ty.
Rom, pom, pom, rom, pom, pom,
chciałbym stanąć w miejscu, ale nogi tańczyć chcą.
Rom, pom, pom, rom, pom, pom,
ja chcę stanąć, nogi tańczyć chcą. (bis)
Teraz się odwróćmy, jeden skok,
podajemy ręce tyłem w bok.
Kołyszemy się w rytm tańca, raz i dwa
i zabawa przedszkolaków dalej trwa.
Rom, pom, pom…
Zawiążemy koło wszyscy wraz,
unieść ręce w górę nadszedł czas.
Cztery kroki więc do przodu, piękny skłon,
a na koniec zaśpiewamy rom, pom, pom.
Rom, pom, pom…
5 LATKI
I ,,W krainie baśni?”
-
rozwijanie mowy i myślenia,
-
rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności grania na instrumentach
perkusyjnych, -
zapoznanie z drukowaną literą s: małą i wielką,
-
rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
-
rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej,
-
prezentowanie swoich wiadomości we współdziałaniu z innymi,
-
rozwijanie integracji percepcyjno-motorycznej,
-
zapoznanie z nazwami dni tygodnia,
-
łączenie muzyki z ruchem, rozwijanie wyczucia ciała i przestrzeni,
-
porównywanie liczebności z użyciem znaków: =, >, <,
-
zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem księgarni,
II ,, Zimowe potrzeby ptaków”
-
rozumienie konieczności dokarmiania ptaków,
-
zapoznanie z drukowaną literą n: małą i wielką,
-
rozwijanie sprawności fizycznej.
-
rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej,
-
rozwijanie mowy i myślenia przyczynowo- skutkowego,
-
rozwijanie poczucia rytmu,
-
usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz rozwijanie słuchu fonematycznego,
-
rozpoznawanie części wspólnej zbiorów,
-
zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
III ,, Rodzice rodziców”
-
rozwijanie mowy, logicznego myślenia i spostrzegawczości,
-
budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
-
zapoznanie z drukowaną literą b: małą i wielką,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
rozwijanie umiejętności dodawania,
-
rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej,
-
wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
-
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7,
-
rozwijanie umiejętności współdziałania,
IV ,, Tak mija nam czas”
-
poznawanie pracy zegarmistrza,
-
zapoznanie z nazwami miesięcy,
-
zapoznanie z drukowaną literą w: małą i wielką,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie logicznego myślenia,
-
zachęcanie do hodowania roślin,
-
umuzykalnianie dzieci,
-
utrwalanie nazw pór dnia,
-
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
-
próby zrozumienia pojęć: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
Piosenka do utrwalenia
,,Ptasi bar’’
(sł. i muz. K. Gowik)
I. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!
Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak!
II. W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
Ref.: Ptasi bar..
6 LATKI
I. Pamiętamy o zwierzętach
– dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
– zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
– rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
– nazywanie figur geometrycznych
– zapoznanie z literą n – małą i wielką, drukowaną i pisaną
II. Zabawy na śniegu
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku ( zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
– przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
– zapoznanie z literą g- małą i wielką, drukowaną i pisaną
III. Babcia i dziadek
– wykonanie upominków dla babci i dziadka z okazji ich święta
– rozwijanie mowy
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– zapoznanie z literą b- małą i wielka, drukowaną i pisaną
– utrwalanie poznanych liter
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7
– prezentowanie swoich umiejętności
IV. Tak mija nam czas
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– poznawanie wybranych mierników czasu – od starożytności do dnia dzisiejszego
– nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór i noc
– odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze
– zapoznanie z literą w- małą i wielką, drukowaną i pisaną
– rozwijanie umiejętności dodawania.
Piosenka do utrwalenia:
,,Kolega dziadek”
( sł. i muz. K. Gowik)
1.Gdy tata mój pracuje cały dzień,
A mama idzie na spacer z psem,
To wtedy dziadek, dziadek mym kolegą jest,
Bo dziadek mocno kocha mnie, tak mnie!
Ref: Dziadku, dziadku, jak to dobrze ciebie mieć.
Mądry jesteś, bo masz chyba ze sto lat.!
Poczytamy bajki, urządzimy mecz,
Potem ze mną pizzę będziesz jadł.
Dziadku, dziadku jak to dobrze, że masz czas.
Różne sprawy wytłumaczysz tak jak nikt
I będziemy śmiać się razem cha, cha , cha!
Aż nam babcia pyszny deser da!
2. Gdy nudzę się, co robić nie mam już,
dzwonię do dziadka, by przyszedł tu,
by jakoś zaczarował cały wielki świat
i aby z nieba popcorn spadł! Tak spadł!